מערכות מידע ניהוליות - ביומטריה

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 2793
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תוכן עניינים
הקדמה .
2
ביומטריה                                  א.         מהי ביומטריה? -.. 3
                                 ב.         איך פועלת הטכנולוגיה? — 3
                                  ג.          מטרות מערכת הזיהוי הביומטרית — 4
                                 ד.         אמינות המערכת – 4
                                 ה.         מבחינה חוקית -… 5
                                  ו.          שימושים עיקרים – 5
                                  ז.          יצרנים – 6
סקירת שיטות ביומטריות שונות —
6-10 יישום מערכת בחברת "כרמל ניהול בע"מ" — 10 סיכום ומסקנות ..
11
רשימת מקורות .. 12
הקדמה קיימות שיטות/דרכים רבות לזיהוי אדם, שמות היו האמצעי הראשון והקדום ביותר לזיהוי, במיוחד שמות משפחה. כיום אנו מכירים שיטות רבות נוספות העוזרות לחשוף זהותו של אדם מלבד שמו כגון: קודים מספריים,סיסמאות , כרטיסים מגנטיים, תעודות זיהוי ועוד.
חסרונם הבולט של כל השיטות הר"מ הוא בכך שהנן קניין פיזי אין קשר אמיתי בין נאמר הסיסמה לבין הזהות האמיתית. הן ניתנות להעברה/ גניבה/ שיכפול ע"י גורמים המעונינים להתחזות למשתמש , בקלות יחסית. לפי דיווחי ה-FBI ושלטונות אכיפת החוק בארה"ב ובאירופה (בכללן ישראל) סוג הפשע המתפתח בשיעור המהיר והנרחב ביותר בעשור האחרון הוא 'גניבת זהות'. תעודות זהות גנובות או מזויפות מאפשרות לעבריינים להוציא רשיונות, לפתוח חשבונות בנק, לקבל הלוואות, להוציא כרטיסי אשראי, למכור רכוש לא להם (ביצוע פעולות עסקיות ממרחק באמצעות מערכות מחשב),לבצע עוד מגוון רחב של פעולות בלתי חוקיות ולהיעלם.
מכאן , שאמצעי הזיהוי הרשמיים של האזרח המקובלים ונהוגים כיום בעולם, משמשים בעצם כלי עבודה בידי העבריינים לצורך גניבת הזהות, לפגיעה בפרטיות, לגניבת רכוש ולזיוף נרחב בתחום העברת כספים ממוחשבת ובסחר אלקטרוני.
בכדי לנסות ולהגביל באורח מרבי את האפשרות של גניבת זהות או זיופה, פותחו בשנים האחרונות טכנולוגיות המאפשרות את זיהוי האדם ע"י מאפיינים ייחודים בגופו. אמצעים אלה קרויים בשמם הכולל כאמצעי זיהוי ביומטרי  ומהווים כיום מגן מיידי המאפשר זיהוי ואימות מרבי של המשתמש.
בעבודה זו נסקור אמצעים אלה, נציג את אופן הפעלתם יתרונותיהם הבולטים לצד חסרונותיהם ונציג חברה המשתמשת באחת מטכנולוגיות אלה- זיהוי ע"י טביעת אצבע, לשם המחשה.