כלכלה מיקרו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1663
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

תקציר מנהלים האם הביקוש למוצר מושפע ממחיריהם של מוצרים תחליפיים ומשלימים ? כמובן שכן, אף על פי שזוהי לא הסיבה היחידה. שינוי בטעמיו של הלקוח או הכנסתו יכולה גם היא לגרום לאותה תוצאה.
תחילה נגדיר מהו מוצר משלים ומהו מוצר תחליפי ונראה התנהגות כל מוצר על גרף של עקומת ביקוש, תוך שימוש בדוגמת פילם ומצלמה כמוצר משלים ונסיעה באוטובוס לעומת נסיעה ברכבת כדי להסביר מהו מוצר תחליפי.
מתוך דוגמאות רבות הקימות במשק בחרתי להציג מוצרים אשר היו עליהם כתבות רבות באינטרנט. כדוגמה ראשונה למוצר משלים דווקא בחרתי להציג את הוידאו לעומת ה  DVD אשר ניתן בטעות לזהותו כמוצר משלים, אך עד אשר ה DVD לא יצליח לבצע הקלטה, הוא עדיין נשאר מוצר משלים.
מוצרים משלימים נוספים הם המדפסות והראשי דיו והתנהגותם ככאלה יוכח בעזרת המודל הכלכלי הרלוונטי וכן בעזרת גרפים של עקומות הביקוש של כל מוצר.
ראשי הדיו בשוק הישראלי מתנהגים גם כמוצרים תחליפיים כאשר קיימים ראשי דיו מקוריים יקרים ומנגד התפתחה לה שוק של ראשי דיו ממוחזרים או של חברות אחרות זולות יותר.
ניתן לראות שהמחיר הגבוה של ראשי הדיו המקוריים הביא לעליה בביקוש של ראשי דיו הממוחזרים ובמחיר נמוך יותר ואט אט שוק זה תופס תאוצה גדולה יותר.
הדוגמא האחרונה של מוצר תחליפי היא סולר ודלק. כתוצאה ממיסוי גבוה  על הדלק מחירו היום מרקיע שחקים לעומת הסולר שהמיסוי שלו מהווה בסה"כ 9% ממחירו הכללי.
אנו רואים שככל שמחירי הדלק עולים יותר ויותר אנשים עוברים להשתמש במכוניות המונעות ע"י סולר. תוכן עניינים
תקציר מנהלים.. 2
מבוא. 3
השפעת הביקוש למוצר ממחיריהם של מוצר  משלימים ותחליפיים.. 4
ישומי התיאוריה במשק הישראלי 6
מוצר משלים: וידאו או DVD.. 6
מוצר משלים: מדפסות וראשי דיו 7
מוצר מתחלף: ראשי דיו מקוריים מול ממוחזרים.. 8
מוצר מתחלף: בנזין מול סולר. 9
סיכום.. 10 רשימת מקורות. 11