סמינריון - בורסה והרשות לניירות ערך - מבנה, סמכויות והתנגשויות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 6536
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

פתח דבר עבודתי זו עוסקת בשוק ההון בכלליותו ועל הבורסה והרשות לניירות ערך בפרט. עבודתי תשלב ניתוח עיוני עם תיאור והסבר של מבנה הבורסה והרשות לניירות ערך, ותבחן את ההתנגשויות בין שני המוסדות הללו. שני גופים אלו הם חלק משוק ההון הישראלי הכולל גם את הבנקים ואת הפעילות הממשלתית בשוק ההון.
שנים רבות פעל המשק הישראלי בתנאים המאפיינים משק מתפתח: ·        משק מרוכז מאוד הנתון להתערבות ממשלתית מסיבית בשוק ההון; ·        מערכת בנקאית ריכוזית אשר בה בנקים אחדים היוו את עיקרה של מערכת התיווך הפיננסית וחלשו על פעילות משקית ענפה תוך קיום ניגודי עניין חריפים; ·        תנועות הון בינלאומיות מישראל ואליה הכפופות להגבלות חריפות שהטילה הממשלה באמצעות הפיקוח על מטבע חוץ; ·        שיעורי אינפלציה גבוהים מאוד במשך תקופות ארוכות, הנתונים לתנודות חדות; ·        מבחר מצומצם של סוגי ניירות ערך; ·        רוב המניות הרשומות למסחר בבורסה מוחזקות בידי בעלי עניין ומשקיעים מוסדיים, ורק שיעור נמוך מהמניות הרשומות למסחר בבורסה הוחזקו ישירות בידי הציבור, ויותר מכך, במשך שנים רבות היו בחברות רבות זכויות הצבעה בלתי שוות – לבעלי העניין היו זכויות הצבעה עדיפות על אלה שהיו לציבור, מצב שפגע בנכונות הציבור להשקיע במניות והגביל את רמת הסחירות שלהן.
את שוק ההון בישראל פקדו כמה משברים, כדוגמת המשבר החמור משנת 1983 בעקבות ויסות מניות הבנקים, ומשבר שוק המניות משנת 1994. בדיעבד, משברים אלה האיצו את התפתחותו של שוק ההון. הרפורמה בשוק ההון, שביצועה החל בשת 1987, היא היסוד המניע בהתפתחותו של שוק ההון ובהגברת התחרות בו. עיקרה של הרפורמה הנ"ל הוא בהפחתת התערבות הממשלה בשוק ההון, בצמצום יתרונותיה בגיוס הון מן הציבור ובהחלה של תהליך הליברליזציה במטבע החוץ, שתכליתו הסרת ההגבלות על תנועות הון בינלאומיות מישראל ואליה.
תהליך הרפורמה מביא לשינויים גדולים בשוק ההון, אך תהליך איטי ולוקח זמן:
·        בהדרגה, גדל חלקם היחסי של מגזרים אחרים במשק, מלבד הממשלה, בפעילות שוק ההון; ·        גדלה השוויוניות בין המתחרים על הונו של הציבור; ·        פוחתים ניגודי העניין בתחום התיווך הפיננסי; ·        מופרטות חברות ממשלתיות (בקצב די איטי); ·        תהליך הליברליזציה של מטבע החוץ מתקדם; ·        חלה התפתחות רבה בתחומים הבאים:
o       חקיקה o       אכיפה o       תקינה חשבונאית o       שיטות המסחר בבורסה ·        גדל מגוון סוגי ניירות הערך הנסחרים בבורסה ובהדרגה מתפתח שוק לניירות ערך נגזרים – אופציות וחוזים עתידיים.
הייתה זו סקירה מתומצתת של שוק ההון הישראלי, בעברו והמגמה בו כיום.
כעת אגש לעיקרה של עבודתי זו, הבורסה והרשות לניירות ערך