מה זאת אהבה? ניתוח סרטו של אלמדובר "דבר אליה"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5779
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

מה זאת אהבה?
ניתוח סרטו של פדרו אלמדובר: "דבר עליה" פדרו אלמודובר, בסרטו "דבר אליה", מטפל במושג האהבה בצידה האפל יותר. הוא אינו עושה אידיאליזציה של המושג ואינו מציג לצופה דמויות נחשקות, מושאות להזדהות והערצה, אלא גורם לצופה לשאול שאלות ביקורתיות על מהות האהבה, ההזדקקות, ההבדל בין פנטזיה למציאות במושא אהבתינו, על אנוכיות, על תשוקה, על ויתור, ומעל הכל, על המסתורין האופף את מה שמכונה בפשטות כה רבה "אהבה", וכמה מעט לעיתים ניתן לתארה במילים.
מטרת העבודה הסמינריונית היא עריכת אנליזה להגדרות העולות מתוך הסרט – הווה אומר, פירוקו לגורמים, ולאחר מכן – בתהליך של סינתיזה, הרכבת המסבך יחדיו וניסיון פענוח כוונת המשורר. הכלים בניתוח הסרט יהיו, בין השאר, "על מיניות ואהבה" של זיגמונד פרויד, "התאהבות" של איילה מלאך-פיינס,  "אמנות האהבה" של אריך פרום ואחרים.
אנסה להיעזר בכלים אלו על מנת להבין את התהליכים המורכבים שמציג אלמודובר בסרטו, תוך כדי השוואה בין שני התסריטים, הסיפורים המקבילים המוצגים בסרט: הראשון, סיפור אהבה כביכול "נורמטיבי", בין לידיה לוחמת השוורים ומרקו העיתונאי שראיין אותה והתאהב בה, והשני, סיפור האהבה "החריג" (בהיעדר מילה מוצלחת יותר לעת עתה) בין אליסיה ובנינגו, האח המטפל שלה, הרואה בה מושא אהבתו האידיאלית. סיפורי האהבה הנרקמים בין הגבר לאישה בשני המקרים שונים במהותם אם כי הסיטואציה אליה הם נקלעים דומה – שתי הנשים חסרות הכרה, במצב של צמח.