דוח מעבדה בכימיה כללית - הכנת חומרים נקיים: זיקוק מפריט

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1259
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

כימיה – מעבדה מס' 1 – הכנת חומרים נקיים: זיקוק מפריט תקציר ניתן להפריד תערובת נוזלים הנבדלים בנדיפותם ע"י זיקוק שכולל תהליכי אידוי ועיבוי. ההפרדה מבוססת על העובדה שהרכב האדים של תערובת נוזלים שונה מהרכב התערובת עצמה. למשל, הניסוי שערכנו, תערובת כוהל-מים נק' הרתיחה של הכוהל היא נמוכה יותר, לכן כאשר מחממים את התערובת בטמפ' מסויימת אחוז הכוהל בתערובת האדים יהיה גבוה יותר, ולאחר מכן, בתהליך עיבוי, מתקבלת תמיסה מרוכזת יותר בכוהל.   מטרת הניסוי ·        הכרת שיטות ועקרונות הזיקוק.
·        השוואת שני סוגי זיקוק: מערכת Quickfit וצינור מפריט (ויגרו).
·        שימוש בשיטות הזיקוק השונות ע"מ לבצע הפרדת תערובת כוהל מים ליצירת תמיסה שבה ריכוז הכוהל גדול יותר. הניסוי התחלק ל- 2 חלקים כאשר בכל חלק הניסוי בוצע בשיטת זקיק מפריט שונה.
חלק א' – זיקוק מפריט במתקן רגיל.
בניסוי זה השתמשנו במערכת זיקוק עם לטש (Quickfit) הכוללת את החלקים – גולת זיקוק, מעבר, מעבה, שופר, פקק עם מעבר למד-חום.
מהלך הניסוי לתוך הגולה הנתונה בתוך אמבט מים הכנסנו בעזרת משפך, 60 סמ"ק מהתערובת להפרדה אשר כלל אחוז נמוך של כוהל ומים ומס' אבני רתיחה. את התערובת זיקקנו לתוך משורה של
5 סמ"ק בקצב של טיפה אחת לשנייה עד שנאספו 20 סמ"ק של תזקיק. את אותו התהליך ביצענו פעמיים נוספות: פעם אחת עד קבלת נפח של
1 2 סמ"ק של תזקיק ופעם נוספת לקבלת נפח של 7 סמ"ק. בתזקיק הראשון עקבנו אחרי הטמפ' בה התחיל העיבוי של התערובת ובהמשך אחרי כל סמ"ק של תזקיק שהתווסף למשורה. בשני התזקיקים הבאים נרשמה רק הטמפ' של הטיפה הראשונה והסמ"ק האחרון של התערובת.
בעזרת הפיקנומטר נבדקה צפיפותו של כל תזקיק ולפי טבלה בחוברת המעבדה נמצא אחוז הכוהל בכל תזקיק. בין כל מדידה למדידה ייבשנו את הפיקנומטר.