אלטלנה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2006
מספר מילים 3680
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא
2
תנועת ההגנה והקמת האצ"ל –3-6
הרכש והגעת האונייה -..7
המשא ומתן .8-9
התנגשות הכוחות –.10 טיבוע האונייה 11
תוצאות הפרשה 12
סיכום –.13
רשימת מקורות –…14                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           
1 . מבוא:
            פרשת "אלטלנה" התרחשה במהלך ההפוגה הראשונה של מלחמת העצמאות, סמוך להקמת מדינת ישראל. אותה תקופה אופיינה כמשבר ביטחוני חריף של היישוב היהודי, שהיה לחוץ בכל גבולותיו על-ידי צבאות ערב. מלבד המתח שעורר מצב בסיסי זה, היה במדינת ישראל מחסור חמור בלוחמים וכלי נשק (בייחוד בחזית ירושלים, שבאותה עת טרם נחשבה חלק ממדינת ישראל), וקושי לייבאם מחמת החרם הבינלאומי (אמברגו) שהוטל על ידי מועצת הביטחון של האו"ם.
            האצ"ל (ארגון צבאי לאומי) הנו ארגון מחתרתי שהוקם ב – 1937. הארגון נשען על רעיונותיו של זאב ז'בוטינסקי. האצ"ל קם מתוך ארגון "הגנה ב'", שפרש מן ההגנה לאחר מאורעות תרפ"ט (1929). חברי הארגון התנגדו למדיניות ה"הבלגה" של ה"הגנה" כלפי הטרור הערבי. הם הזדהו עם דרכה של המפלגה הרוויזיוניסטית, שבראשה עמד ז'בוטינסקי, ולא ראו עצמם כפופים להחלטות הנהגת היישוב היהודי (רגב ואורן , 1996).
            מימון, איוש וציוד האונייה נעשה לפני ההסכם לפירוק האצ"ל ואילו הגעת האונייה לארץ הייתה לאחר ההסכם שנחתם ב-1 ביוני, עם זאת האצ"ל הודיע לבן-גוריון על כוונת שיגור האוניה. ההסכם השאיר כוח אצ"ל מיוחד בירושלים בשם "הגדוד הירושלמי", ויחידות אצ"ל אחרות שהוכפפו לצה"ל (בחטיבה 7, 8 ו-18). הסכם זה נחתם על רקע שאיפתו של ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, להשתית את מדינת ישראל על ממלכתיות, ולצמצם את הפיצול בין זרמי הציונות. בהתאם לגישה זו צורפו ההגנה הלח"י והאצ"ל לצה"ל, בכוונה לאחד את הכוח העברי הלוחם תחת מסגרת אחת.
לתהליך זה הייתה משמעות עמוקה עבור היישוב היהודי, שכן החלוקה בין הכוחות הלוחמים השונים הייתה מעוגנת בהתפלגות תרבותית בין תנועות ערכיות שונות. תנועות אלו שאפו לשמר את עצמאותן, כנגד מהלכיו של בן גוריון ליצור מערכת ממלכתית, אשר אין לערער על מעמדה. דינאמיקה זו, בין נטיית הממשלה לריכוזיות, ונטיית התנועות לעצמאות, היוותה מצע נוח לעימותים סביב נושא זה, אשר "פרשת אלטלנה" היוותה את שיאם.
            בעבודה זו נסקור את כלל השתלשלות המאורעות שהביאו ל"פרשת אלטלנה" ולסיום פרשה זו כטרגית.
            נציין את תנועת "ההגנה" וכיצד צמחה מתוכה תנועת האצ"ל, כיצד נרכשה האוניה וסיפור הגעתה לחופי ארץ ישראל, המשא ומתן שהתנהל מול שליחי האונייה, התנגשות הכוחות, טיבוע האוניה ולבסוף מה היו תוצאות הפרשה.
תהינו!!!