השפעת הגירושין על הדימוי העצמי והבעיות הרגשיות של ילדים

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7575
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

השפעת הגירושין על הדימוי העצמי והבעיות הרגשיות של ילדים עבודה סמינריונית תוכן העניינים
מבוא
סקירה תיאורטית ·        תרומת ההורים להתפתחות ילדיהם ·        ילדים להורים גרושים ·        משמעות גיל הילד ·        תגובות הילדים לטווח הארוך ·        המלצות להורים לילדים גרושים ·        סיוע לילדי הורים גרושים ע"י מערכת החינוך המחקר האמפירי ·        כללי ·        המשתנים ·        שיטה ·        כלי המחקר ·        עיבוד הנתונים ·        ממצאים דיון וסיכום ביבליוגרפיה מבוא
אחד הממצאים החד-משמעיים והבולטים ביותר העולים ממחקרים על גירושין הוא שקונפליקטים בין ההורים, אם במסגרת נישואין ואם במסגרת גירושין, פוגעים בבריאותם הנפשית של הילדים )  Lamb et al, 1997; Ayoub et al, 1999). גירושים, כהגדרתם במילון אבן שושן, הם "היפרדות גמורה של איש מעל אשתו, ביטול חיי הנישואים."ביטול המשותף לבני הזוג הוא אפוא עיקרם של הגירושים, ולפיכך קיומם של הילדים, בהיותם משותפים לבני הזוג, הופך לבעייתי, שכן הילדים המשותפים אינם ניתנים לביטול, וכמובן אף לא חלוקה.  (טיאנו, 1997). במהלך השנים אחוז הגירושים הולך וגדל ברחבי העולם. עובדה זו מעידה על שינוי בנורמה החברתית, ועמו חל שינוי גם במעמדו של הילד שהוריו גרושים. הוא כבר אינו בודד בכיתתו, ואינו נאלץ להסתיר את מצבו המשפחתי מתוך בושה של מיעוט, אם כי אין בכך כדי לבטל את הקשיים הנפשיים של ילדים אלה. (טיאנו, 1997). גירושין הינם משבר קשה להורים ולילדיהם כיוון שהם מערערים את המערכת המשפחתית, האמורה לספק לילדים את צורכיהם הגופניים והנפשיים ולהעניק להם תחושת תמיכה, הגנה וביטחון.  על בסיס מחקרים בארץ ובעולם ניתן להתייחס אל ילדי הגירושין כאל "אוכלוסיה בסיכון". זאת כיוון שנמצא כי ילדים להורים גרושים כקבוצה, צפויים לקשיים מיוחדים בהסתגלותם החברתית, הלימודית והרגשית, בהשוואה לקבוצת ביקורת.
עובדה זאת מחדדת את החשיבות של נושא העבודה – השפעת גירושי ההורים על התפתחותם הרגשית של ילדיהם.
מטרת עבודה זאת היא ללמוד על מצבם הרגשי של בני נוער ישראליים בשנת 2006 שהם ילדים להורים גרושים.
עבודה זאת עוסקת בהשפעת הגירושין על הדימוי העצמי והבעיות הרגשיות של ילדים.
העבודה כוללת סקירה תיאורטית ומחקר אמפירי. הסקירה התיאורטית פותחת בהסבר כללי על השפעת ההורים על ההתפתחות הרגשית של ילדיהם, לאחר מכן מופיעה התייחסות לשינויים ולהפרעות המתרחשות אצל ילדי ההורים הגרושים בשלבים שונים של תהליך הגירושים. גיל הילד בזמן הגירושים נמצא כמשפיע על הבנתו את משמעות התהליך ועל הנזקים שנגרמים לו, ולפיכך ייוחד לנושא זה פרק מיוחד. פרק נוסף בעבודה מתייחס לתגובות הילדים לטווח הארוך – עד לבגרותם. הפרקים המסיימים את הסקירה התיאורטית עוסקים בהמלצות להורים ולמחנכים בטיפול בילדי ההורים הגרושים המחקר האמפירי בדק את השפעות הגירושים בקרב נערים ונערות בגילאי 16-18 . גיל זה נבחר כדי שלא ליצור בעיה אתית בראיון של ילדים צעירים.