אלימות בינאישית בזמן מלחמה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3803
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

אלימות בינאישית בזמן מלחמה עבודה סמינריונית תוכן עניינים
מבוא                                                              עמ'
3 אלימות מהי?                                                    עמ'
4 אלימות בהקשריה השונים                                    עמ' 7
תיאוריות המסבירות אלימות                                 עמ'
1 3
ביבליוגרפיה                                                      עמ'
1 9
מבוא
מדינת ישראל מאז היווסדה ואף לפני כן נמצאת במצב שניתן להגדירו כמלחמה. אין כמעט עשור שאנו יכולים להגדירו כמצב של שקט כמצב שאין מלחמה.
יתרה מזאת אנו גדלים על סיפורי גבורה של לוחמים, המועברים אלינו באופן תדיר באמצעות כלי התקשורת, הספרות וכן בצורה ישירה ע"י בני משפחה וחברים ואף בצורה בלתי אמצעית ע"י לחימה בפועל. תיאוריות שונות העוסקים בנושאים חברתיים אישיים ובין אישיים טוענים טענות שונות בנוגע לקיומו של הקשר בין מצב מדיני של מלחמה לבין אלימות בין אישית. תיאוריות  של סוציאליזציה לאלימות, למשל, טוענות שיש כאן השפעה עקיפה – מלחמה משפיעה על אלימות בין אישית באמצעות סוציאליזציה לאלימות. אולם גם תיאוריות אלו לא מתכחשות לגורם ישיר בקשר זה –  מתן לגיטימציה לאלימות. עבודה זאת תתייחס לשאלה עד כמה משפיעה מלחמה על אלימות בקשר ישיר "מתן לגיטימציה לאלימות" מעבר לקשר העקיף של סוציאליזציה לאלימות. ולכן, השאלה הנשאלת בעבודה זו היא האם בתקופות של אלימות מלחמתית (למשל, אינתיפאדה) משפיעות על האלימות הבין אישית ולאיזה כיוון.
עבודה זו תתבסס על קריאה וניתוח של מאמרים מהספרות המקצועית – בעיקר בנושא של אלימות והגורמים לאלימות. בשלב הראשון של העבודה אנסה להגדיר מהי אלימות ואילו סוגים של אלימות קיימים. בשלב הבא אנסה לתאר היכן וכיצד אלימות מגיעה לידי ביטוי ומהם הגורמים לה. בשלב הבא אתייחס לתיאוריות השונות המסבירות התנהגות אלימה ותוקפנות וכיצד הן מתמודדות עם ההשפעה של מצב חברתי של מלחמה כמשפיעה או כלאו על התנהגות אלימה.