בעיות פנים וחוץ בפרובינקיה בריטניה בשלהי המאה השנייה וראשית המאה השלישית לספירה

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6978
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

מבוא
בריטניה, "מלכת הימים", "האימפריה בה לעולם לא שוקעת השמש". קשה להאמין שבתקופה הרומית הייתה תת היבשת הבריטית תל עולם של שבטים פראיים ונוודים. בריטניה הייתה מושרשת בדמיונו של כל רומאי כקצה האימפריה, כקצה העולם, כיקום נפרד בו הרפתקאות וגבורה הם נחלתו של כל אדם. החל מיוליוס קיסר (Julius Caeser) ועד דיוקלטיאנוס, כל קיסר נשא את עיניו לעבר תת היבשת המערבית וחלם לסיים את פעולותיו של אגריקולה (Gnaeus Julius Agricola), מושלה האגדי של בריטניה בשלהי המאה ה-1 לספה"נ, ולכבוש את האי כולו. המטרה הייתה בראש ובראשונה כיבוש הצפון המאיים, קלדוניה (Caledonia). למרות כל המאמצים לא נכבשה בריטניה כולה, ובחלקיה הרומיים המצב היה בכי רע.
בעבודה זו איעזר במקורות עתיקים, במחקרים מודרניים ובממצאים ארכיאולוגים בכדי לברר מה היה מצבה של הפרובינקיה הבריטית בעת שלטונו של ספטימיוס סוורוס, ומה היו הגורמים לבעיות שפקדו אותה. כמו-כן אבחן את חלקו של ספטימיוס במשבר, לפי מעשיו ובעיקר על-סמך המערכה על בריטניה ותוצאותיה.
סיכום אין עוררין על כך שבריטניה סבלה משלל בעיות בתקופה הסוורית: פיצול מוניציפלי, כלכלה ירודה, מלחמה בלתי פוסקת, הרס וחורבן. אך לאור כל זאת, אין ספק שהגורם לכל הבעיות בבריטניה היה השלטון הרומי.
   ייתכן שהשבטים הבריטונים באמת היו אלה שהכו ראשונים לאחר מלחמת האזרחים, אך יש לזכור שהיה זה לאחר עשרות מסעות כיבוש כושלים שהנהיגו מצביאים רומאים במשך מאתיים שנה. אך גם אם האשמה בפרוץ המלחמה הייתה בבריטונים, תוצאותיה שייכות אך ורק לרומאים ולספטימיוס סוורוס בראש.
   בעייתו הראשונה של ספטימיוס הייתה ראייתו לטווח קצר. הוא פעל ללא מחשבה על ההשלכות של מעשיו, ומסיבה זו כמעט והביא לקריסת האימפריה לאחר מותו.
עוד בטרם הגיע לבריטניה עשה מעשה של שטות וחילק את הפרובינקיה הבריטית, כשהוא במו ידיו מחסל את האיזורים הצפוניים.
   בעייתו השנייה של ספטימיוס הייתה האובססיה שלו לתהילה וכוח. למרות כל ההצעות שהעלו הסופרים העתיקים, אין ספק שהמניע העיקרי לבואו לבריטניה היה הרצון שלו לקנות לעצמו תהילה נוספת בערוב ימיו. השליט הקשיש הזה לא יכל לשבת בלא מעש ובכך הביא כליה על פרובינקיה שלמה. חייליו הרסו את הפרובינקיה, טבחו בתושבים הסבו כל מבנה אזרחי למבנה צבאי והפכו את בריטניה למושבה תחת משטר צבאי. מהסיבה הזו גם סירב ספטימיוס להסכם עם הבריטונים, כשהללו נפגשו איתו בתחילת המסע.
   לסיכום, ניתן לומר שהזקנה עשתה רק רע לספטימיוס סוורוס.
המנהיג הדגול, שהושווה למרקוס אאורליוס האלוהי, איבד בזקנתו את מגע הקסם שלו ובמו ידיו הביא למשבר נוסף באימפריה, לאחר שרק זמן קצר קודם הוציא אותה ממשבר אחר, וכמו תמיד הסובלות הגדולות ביותר היו הפרובינקיות הרחוקות, ולא הייתה פרובינקיה רחוקה יותר מבריטניה.