הפרעת אישיות נרקיסיסטית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3529
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים                                                                                       עמודים מבוא -…3
פרק א' :
תיאור הפרעת האישיות הנרקיסיסטית -..4
פרק ב':
גישות תיאורטיות להסבר התפתחות ההפרעה 6
פרק ג':
גישות לטיפול בהפרעה ..8
סיכום -.10 ביבליוגרפיה –..11
מבוא
נרקיסוס היה נער יווני יפה תואר שכל הנימפות התאהבו בו. אך הוא לא אהב אף אחת מהן ואף העליב אותן. במיוחד קשה היה גורלה של נימפה יפה בשם אקו (Echo), כי לא יכלה להסביר את עצמה. האלה הארה, אשתו הקנאית של זאוס, חשדה שבעלה מחזר אחרי הנימפה והענישה אותה קשה. הנימפה לא יכלה לדבר חופשי, אלא יכלה רק לחזור על המילים האחרונות. כאשר נרקיסוס פגש את אקו, הוא התפעם מיופייה, אך היא  לא יכלה לבטא את עצמה והוא הלך ממנה. מרוב בושה היא ברחה הרחק להרים כך שרק קולה נשאר ממנה.
הנימפות האחרות  ביקשו להענישו. ואלת הנקמה נימסיס (Nemesis) קיללה אותו כך שהוא יוכל להתאהב רק בעצמו. יום אחד טייל נרקיסוס ליד האגם והתכופף כדי לשתות מעט מים. והנה, ראה את דמותו נשקפת אליו מן המים. מייד התאהב נרקיסוס בדמותו אך לא היה יכול להשיגה, כי כל פעם שרצה לגעת בה, היא נעלמה. וכך הוא נשאר מרותק לדמותו באגם ודעך למותו. במקום שבו מת, צמח פרח נפלא שנמפות המים כינו אותו "נרקיס" ועד היום אפשר למצוא את הפרח הזה צומח במקומות שבהם יש מים (Hamilton, 1942).
                        מיתוס הנרקיס הוא אמנם אגדה שמקורה בדמיונו של הכותב ותו לא, אך אגדה זו טומנת בחובּה חומר למחשבה על דימוי עצמי, צורך בהערכה, יחסים בינאישיים ועוד. למעשה, ניתן למצוא את כולם כחלק מקווי האופי של האוכלוסייה, בעוצמות שונות ובהרכבים שונים. הרי קיימים אנשים אשר מייחסים חשיבות רבת מעלה לדימויים בעיני אחרים, ויש אשר מייחסים לכך פחות חשיבות ועסוקים יותר בפנטזיות על הצלחה.
            וברמה הקיצונית יותר, קיימים אנשים  המראים תחושה מוגזמת של חשיבות עצמית, התעסקות יתרה בניסיון לזכות בהערצה, והיעדר אמפתיה לרגשות הזולת. ייתכן והם לוקים בהפרעת האישיות הנרקיסיסטית.
                        בעבודה זו ייעשה ניסיון לדלות, מתוך הספרות הענפה בנושא הפרעת האישיות הנרקיסיסטית, את הפרטים החשובים, הענייניים והמעניינים ביותר בנושא.             בפרק הראשון יובא הסבר ותיאור של ההפרעה, כמו כן יועלו קריטריונים פנומנולוגים התנהגותיים על מנת לקבוע אבחנה לאישיות הנרקיסיסטית.
            בפרק השני יועלו גישות תיאורטיות נבדלות מתוך הפרספקטיבה הפסיכואנליטית, בנושא ההפרעה.
גישות אלה, שהובילו לפיתוח שני זרמים עיקריים בהתייחסות לנרקיסיזם מספקות ראייה נרחבת יותר ומשלימות האחת את השנייה.
            בפרק השלישי יוצעו גישות פסיכו דינאמיות לטיפול בהפרעה. כמו כן, יועלה פן נוסף ועדכני לטיפול בהפרעה שיכול לשמש כטיפול מסייע ותומך בטיפול הפרטני והוא: הטיפול הזוגי.
            ראוי לציין שהפרעת האישיות הנרקיסיסטית הינה הפרעה בעלת אלמנטים אדפטיביים , שחלקם אטרקטיביים ומושכים (לטעמי): מנהיגות, עליונות, הערצה עצמית. וכמו גם קווים שאינם אדפטיביים: נצלנות ותחושה של "מגיע לי" . הפרעה זו מעניינת בשל כך, שרבים ממרכיביה, אמנם במינונים נמוכים יותר,  מאפיינים גם אותי ורבים ממכרי.