פרידריך וילהלם הראשון מפרוסיה- חייו, פועלו ומקורות לתקופת מלכותו

תקציר העבודה

עבודה ביבליוגרפית זו עוסקת במקורות ההיסטוריים על חייו ועל פועלו של פרידריך וילהלם הראשון, "המלך החייל" (1713-1740), שנחשב למייסד המיליטריזם הפרוסי ולאבי הצבא והמדינה הפרוסית המודרנית. חלקה הראשון של העבודה הוא סקירה קצרה אך ממצה על חייו ועל פועלו של מלך מיוחד זה, הישגיו, חולשותיו ו"שגעונותיו", ואילו יתר העבודה עוסקת ביחס המחקר אליו, בעמדות של האסכולות השונות בנוגע לתקופת מלכותו ובמקורות הטובים ביותר הזמינים לחוקר ההיסטוריה הפרוסית של המאה ה-18.
הקדמה פרידריך וילהלם הראשון מפרוסיה- חייו ופועלו פרידריך וילהלם ה-I, מלך פרוסיה וברנדנבורג שבגרמניה (1713-1740), נחשב בעיני היסטוריונים רבים לאבי המיליטריזם הפרוסי בפרט, ולאחד מאבות תפיסת הצבא המודרני בכלל. בתקופת מלכותו עוצבה המדינה הפרוסית שהשפיעה על אירופה רבות בשנים הבאות, על המנטליות והתרבות הייחודית שלה. פרידריך וילהלם הוא שעיצב את מעמד הקצונה הפרוסי המקצועי, ואת האתוס של שירות, חובה, כבוד ונאמנות בלא תנאי למלך ולמדינה. בתקופתו יושמה כלכלה מרקנטליסטית בפרוסיה, נבנה צבא יעיל, משוכלל, ממושמע ומודרני, נשבר מעמד האצולה הפיאודלי ונוצר בסיס להאחדת של מערכת המיסים והמשפט. אם נסכם זאת בקצרה, בתקופת פרידריך וילהלם הראשון נוצרה המדינה הפרוסית, על כל חסרונותיה ומעלותיה.
            פרידריך וילהלם הראשון נולד ב-14 לאוגוסט 1688, כבנו בכורו של פרידריך השלישי, הנסיך והאלקטור של מדינת פרוסיה-ברנדנבורג. היתה זו מדינה פרוטסטנטית, בינונית-קטנה וחלשה יחסית, שהורכבה מאוסף אקלקטי של טריטוריות לא מחוברות: אזור ברלין-ברנדנבורג, פומרניה המערבית, מחוז מגדבורג ועוד. האדמה החקלאית של רוב מחוזות פרוסיה היתה ענייה יחסית, והיא היתה כפופה, לפחות להלכה, לקיסר של האימפריה הרומית הקדושה בוינה.
בפוליטיקה הבינלאומית של התקופה לא נחשבה פרוסיה למעצמה. המעמד העיקרי שלה היה מבוסס על היותו של נסיך פרוסיה-ברנדבורג אלקטור, היינו- בעל זכות בחירה בהצבעה על יורש הקיסרות של האימפריה הרומית הקדושה. האלקטור פרידריך ה-III, אביו של פרידריך וילהלם, הצליח לנצל את מעמדו וכוחו הצבאי בכדי לדרוש ולקבל מהקיסר את התואר "מלך פרוסיה", וזאת בתמורה לתמיכה צבאית בקיסרות במהלך מלחמת הירושה הספרדית בראשית המאה ה-18. האלקטור פרידריך ה-III הפך למלך פרידריך ה-I-