סמינריונית בלשון - על הספר 'יד ושם' של הסופר אהרן מגד
סוג העבודה | עבודת סמינריון |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | לשון, מגד, סמינריונית |
שנת הגשה | 2005 |
מספר מילים | 4374 |
מספר מקורות | 6 |
תקציר העבודה
תוכן העניינים
0.
מבוא 2
1 . על המחבר -…3
2 . תמצית ותקציר הפרקים …5
3 .
ניתוח העלילה 3.1 הבעיה ופתרונה 7
3.2 סיבוך הפעולות (הקומפלקציות) בסיפור –8
3.3 השיא (הקלימאקס) -…8
3.4 נקודות נוספות בעלילה 3.4.1 הטון והלך הרוח -…9
3 .4.2 האטמוספרה –9
4 . אפיון דמויות 4.1 סבא זיסקינד 10 4.2
רחל –…11
4.3 רעיה –..11
4.4
יהודה –12
4.5 האורלוגין -12
5. מקורותיו הלשוניים של המחבר 5.1 ניתוח לשוני של קטע מתוך דבריו של סבא זיסקינד -..13
5.2 ניתוח לשוני של קטע מתוך דבריה של רעיה …15
5.3 בין לשונו של סבא זיסקינד ללשונה של רעיה .17
6 . תחום התחביר .18
ביבליוגרפיה -..24
0. מבוא
בעבודה זו הוטלה עליי המשימה לנתח יצירה של הסופר אהרון מגד, מבחינה ספרותית ומבחינה לשונית.
היצירה בה אעסוק בעבודתי זו היא הסיפור הקצר "יד ושם", סיפור שלדעתי כותרתו היא מ"שואה לתקומה".
הסיפור "יד ושם" לקוח מתוך קובץ הסיפורים "ישראל וחברים" והוא מעלה בעיית זיכרון שואה.
המחבר בסיפורו לא מציג התנגשות בין אבות ובנים בלבד, אלא גם התנגשות של עולמות שונים ותפיסות היסטוריות שונות את העם, העבר והיחיד בה.
לדעתי, המחבר אהרון מגד מצייר את המאבקים ביצירה ביכולת אמנותית ותיאורית רבה באופן נפלא וראוי להערצה.
בחירתי לנתח סיפור זה באה לאחר קריאה של כ-5 ספרים אחרים שכתב הסופר, לדוגמא, "החי על המת", "הגמל המעופף ודבשת הזהב", "נקמת יותם" ועוד…
בחירתי בסיפור "יד ושם" נבעה מקשר מיוחד שחשתי לסיפור ומתוך הזדהות עם האירוע המתואר בסיפור.
נושא ההתנגשות שבין דור המייסדים, הדור הוותיק לבין הדור החדש, הצעיר מעניין אותי מאוד בשל העובדה שעימותים מעין אלו אקטואליים גם היום ואף נפגשתי עם עימותים כאלה במשפחתי הקרובה.
בסיום הקריאה של הסיפור "יד ושם" מצאתי את דבריו של הנביא ישעיה (ישעיה נו, ה) מתאימים מאוד לרוח הסיפור: "וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת"