עבודה סמינריונית - הלחימה התת-קרקעית של צבא ארה"ב בקוצ'י

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 8012
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תקציר סמינריון – הלחימה התת-קרקעית של צבא ארה"ב בקוצ'י (ויאטנם) במארס 1965 נחתו בחופי ויאטנם כוחות המרינס הראשונים. באוגוסט אותה שנה, בעקבות כישלונו של הצבא הדרום ויאטנמי, מצאה עצמה ארה"ב מעורבת במלחמה בהיקף מלא. צבא ארה"ב ידע ונערך להתמודדות עם אויב בעל שני מאפיינים: הכוחות הסדירים של צבא צפון ויאטנם וכוחות הגרילה נוסח הווייטקונג. בתחילה, המפקדה האמריקאית תפסה את כוחות הווייטקונג ככנופיות של טרוריסטים. אולם, מהר מאוד למדו הכוחות בשטח שמולם ניצב אויב חדש, מצויד טוב משחשבו, חמקני, שקבע את תנאי הקרב והמקום. במבצע הגדול הראשון של הכוחות האמריקאים לשבירת אחיזת הווייטקונג באזור קו-צ'י גילו הלוחמים את אחד המרכיבים המשמעותיים והחשובים ביותר בקיומו ולחימתו של הווייטקונג – מערכות המחילות. הווייטקונג, אשר העתיק את מחייתו ולחימתו אל מתחת לפני הקרקע, הציב בפני המפקדות והמפקדים האמריקאים איום חדש וצורך בהתמודדות אסטרטגית וטקטית חדשה ובפני הלוחמים בשטח סכנות ומציאות טכנית אחרת משהכירו והתאמנו עליה. בירידתו אל מתחת לפני הקרקע ביצע הווייטקונג פעולה שצבאות גרילה רבים ביצעו בעבר וכנראה עוד יבצעו בעתיד. אמנם לחימת גרילה נגד צבאות סדירים נמשכת כבר אלפי שנים אך מאז תחילת החצי השני של המאה ה-20, בעוד הצבאות הסדירים מתחזקים מבחינה טכנולוגית לוחם הגרילה נשאר אם אמצעים פשוטים ומצומצמים יחסית. ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת לצבא הסדיר שליטה גדולה יותר ביבשה, באוויר ובים. חימוש מונחה מדויק, לוויינים, מזל"טים, אמצעי תצפית מיוחדים ומערכות מידע מתוחכמות, מסייעים מאוד לצבא הסדיר לאתר את לוחמי הגרילה ולפגוע באחד מעקרונות המרכזיים של לוחמה זו – בחירת המקום והזמן של הקרב. במציאות זו, יותר ויותר לוחמי גרילה בוחרים להעתיק את ארגונם ולחימתם למימד התת-קרקעי המבטל יתרונות טכנולוגים ומאזן את הא-סימטריות. כיום, צבאות סדירים בעולם צריכים ללמוד להתמודד עם מימד זה: לפתח טכניקות לחימה מתאימות, להקים יחידות שמחזיקות מיומנויות מיוחדות ולפתח אמצעים וטכנולוגיות ייעודיות שיתנו יתרון גם בעולם התת-קרקעי. צבא ארה"ב, במעורבותו במלחמת ויאטנם, נאלץ להתמודד עם ההיקף הגדול והמשמעותי ביותר של מערכות מחילות ומימד תת-קרקעי שצבא סדיר אי פעם התמודד מולו. ההתמודדות הייתה ארוכה וקשה ואילצה את הצבא האמריקאי לאלתור וחשיבה רבה כדי להכין תשובות תורתיות ומבצעיות כיצד להתמודד עם האתגר המבצעי והטקטי שכפה הווייטקונג.
בעבודה זו אבחן כיצד התמודד צבא ארה"ב עם המימד התת-קרקעי על כל מאפייניו? והאם ניצח בהתמודדות זו? על מנת לענות על שאלה זו בחרתי את אזור קו-צ'י ומערכות המחילות של הווייטקונג כמקרה מבחן.
תחילה אציג את המחילות באזור קו-צ'י, דרך ההיסטוריה שלהן, אפיון השטח בקו-צ'י, סוגי ומבנה המחילות והשימוש בהן. לאחר מכן, אנתח את האיומים האסטרטגים, הטקטיים והטכניים שהציבו המחילות בפני האמריקאים. אפרט ואבחן את תהליך ההתמודדות והמענה של צבא ארה"ב במבצעיו הגדולים, הקמת היחידות המיוחדות ופיתוח שיטות הלחימה והפתרונות שגיבש במהלכו. לסיכום, אציג ואבחן את התוצאות וההישגים האמריקאים בלחימה התת-קרקעית בקו-צ'י.