נרקומנים אנונימיים: ארגון עזרה עצמית או כת?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7061
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

נרקומנים אנונימיים: ארגון עזרה עצמית או כת?
עבודה סמינריונית ספטמבר 2006
תקציר עבודה זאת עוסקת בארגון NA ובשאלה  האם ארגון "נרקומנים אנונימיים" הוא ארגון עזרה עצמית או כת. השאלה עולה בעיקר כיוון שחוקרים רבים מצאו כי לארגון מאפיינים דתיים ובראשם ההדגשה הרבה של האמונה באלוהים – בכוח עליון – אך לא הדגשה של אחת הדתות הקיימות כגון נצרות, יהדות ואסלאם או דתות המזרח הרחוק.
בחינת פעילות הארגון מביאה למסקנה כי אן-איי הוא ארגון עזרה עצמית .הארגון פועל כקבוצות תרפויטיות עם מעורבות ארוכת מועד, הפועל במתכונת שגובשה ע"י ארגון האלכוהוליסטים האנונימיים בארה"ב.
בהתייחס לשאלה האם הארגון הוא כת, עולה כי קיימות הגדרות שונות למושג "כת" , כך לדוגמא, בעבודה שצוטטה בהרחבה בעבודה זאת, משתמש (1998) Bufe ב
2 3 קריטריונים שונים כדי להגדיר "כת" ולאפיינה מהתארגנויות אחרות.
למרות זאת, ניתן לומר כי למרות שלארגון NA, בעולם ובישראל, מאפיינים רבים של ארגון דתי ומספר מאפיינים של כת, הרי לא ניתן להגדירו ככת. NA אינה כת  –  בעיקר כיוון שאין לה מנהיג כריזמטי , אין דרישות כספיות מהחברים והתנועה אינה מפעילה דפוסי שכנוע קיצוניים כלפי הפונים אליה.
ראוי להדגיש כי NA  קובע כי הוא כלל אינו ארגון דתי אלא ארגון בעל תוכנית התכנית המהווה מערכת של עקרונות רוחניים המסייעים לתהליך של החלמה, כלומר הפסקת ההתמכרות וצמיחה.
למעלה מ-100 סוגי קבוצות של מכורים אנונימיים קיימות בעולם, בהן משתתפים מיליוני אנשים המחלימים מהתמכרויות שונות. רובן של הקבוצות הן במתכונת של ה AA, כך שתהליך 12 הצעדים הופך להיות מוכר ומקובל ע"י אנשים רבים בעלי בעיות שונות כתהליך לגיטימי ומקובל חברתית לטיפול בבעיות התמכרות.
תוכן העניינים
מבוא
נרקומנים אנונימיים – NA ארגוני עזרה עצמית אן-איי כארגון עזרה עצמית החשיבות, שבשילוב תוכנית רוחנית בתהליכי החלמה מהתמכרות לסמים כת- הגדרה ומאפיינים האם ה-N.A. הוא כת ?
סיכום ביבליוגרפיה מבוא
עבודה זאת עוסקת בארגון NA ובשאלה  האם ארגון "נרקומנים אנונימיים" הוא ארגון עזרה עצמית או כת.
ככלל, התמכרות היא שינוי כמותי בדפוסי ההתנהגות ושינוי בסדר העדיפויות עד כדי כך שעיסוקים שהיו בעלי חשיבות גבוהה בעבר, מאבדים מחשיבותם ותדירותם פוחתת בסופו של דבר. הפרעות בעקבות שימוש בחומרים פסיכו אקטיביים מופיעה כאחת הקטגוריות המרכזיות של הפרעות נפשיות ב – DSM . על פי ארגון הבריאות העולמי, התמכרות קיימת כאשר מתמלאים שלושה מתוך ששת הקריטריונים הבאים:
1.      תשוקה עזה או דחף כפייתי ליטול את החומר.
2.      קושי בשליטה על כמות וזמן צריכת החומר
3 .      הופעת תופעות גופניות כאשר לא משתמשים בחומר.
4.      התפתחות סבילות לחומר במובן זה דרושה כמות הולכת וגדלה של החומר כדי להשיג את אותו אפקט.
5.      הזנחה של הנאות ושל תחומי עניין אחרים בשל שימוש בחומר.
6.      התמדה בשימוש למרות מודעות המשתמש שהדבר גורם לנזק.
למעלה מ-100 סוגי קבוצות של מכורים אנונימיים קיימות בעולם, בהן משתתפים מיליוני אנשים המחלימים מהתמכרויות שונות. יש ביניהם אלכוהוליסטים, נרקומנים ואכלנים כפייתיים, תלויי יתר במערכות יחסים, מהמרים כפייתיים ומכורים לסקס. המשותף לכל הקבוצות: הן פועלות בחברותות ייחודיות לסוג ההתמכרות ואין בהן יועצים מקצועיים; מטרתן היחידה היא להישאר משוחררים מההתמכרות ולעזור למתמכרים אחרים כמותם, וכולן מבוססות על השיטה שפותחה במקור על-ידי ה-AA (אלכוהוליסטים אנונימיים).
השיטה, הקרויה 12 הצעדים , נשמרת באדיקות, שכן למשתתפים ברור שכל סטייה מהדרך החדשה תשליך אותם לתהומות של איבוד שליטה על חייהם ואף איבוד החיים עצמם. ה-AA נוסדה בארה"ב באמצע שנות השלושים של המאה הקודמת על-ידי ד"ר בוב ס. וביל וו., שני אלכוהוליסטים כרוניים שעברו לחוד וביחד שורה של תהליכים פיזיים, נפשיים ורוחניים במטרה להחלים. השניים אימצו אלמנטים רוחניים שינקו בקבוצת אוקספורד , קבוצה נוצרית דתית שניסתה לשחזר את הנצרות של המאה הראשונה, והבינו שרק באמצעות כלים רוחניים הם יצליחו במקום בו אחרים נכשלו. בנוסף, הם הגיעו להבנה שהמרכיב העיקרי בהחלמה הוא העזרה לאלכוהוליסט אחר, או כהגדרתם "העברת המסר לאלכוהוליסט אחר". זו הסיבה לכך ש-AA מגדירה עצמה כ"התחברות של גברים ונשים, החולקים זה עם זה את ניסיונם, כוחם ותקוותם, כדי שיוכלו לפתור את בעייתם המשותפת ולעזור לאחרים להחלים מאלכוהוליזם". בבסיס תפיסת החברותה עומדת הקביעה שאלכוהוליזם הוא מחלה. מדובר באלרגיה גופנית הגדלה יותר ויותר עם הזמן, המתבטאת בכך שברגע שאלכוהול נכנס לגוף מתפתחת כמיהה גופנית והגוף דורש עוד אלכוהול. לפיכך, השלב הראשון בהחלמה אמור להיות הפסקה מוחלטת של השתייה. שכן אם לא תשתה, הגוף לא יפתח את האלרגיה. אולם לפי ה-AA לא די בכך, כיון שסימפטום נוסף של המחלה הוא פיתוח אובססיה מחשבתית שמאלצת את האלכוהוליסט לשתות מחדש. לכן גם אם אלכוהוליסטים יימנעו מאלכוהול תקופה ממושכת, הם עדיין לא החלימו.  הכמיהה הגופנית והאובססיה המחשבתית הן שתי הבעיות המרכזיות של האלכוהוליסטים, ובעצם של כל מכור. הפתרון לבעיה הפיזית ברור ונראה לעין – הימנעות מוחלטת מאלכוהול. הפתרון לאובססיה המחשבתית מורכב יותר מורכב ונדון בפגישות הקבוצה הקבועות. התוכנית הקבוצתית מורכבת מביצוע 12 הצעדים, הראשון בהם הוא הודאה בבעיה או כפי שמצהירים חברי הקבוצות: "הודינו שאנחנו חסרי אונים מול האלכוהול, שאבדה לנו שליטה על חיינו". יתר הצעדים כוללים הכרה בעזרה המגיעה מכוח עליון ("אלוהים כפי שאנו מבינים אותו"), עשיית חשבון נפש מוסרי, כפרה על חטאים, התעלות רוחנית והעברת המסר לאלכוהוליסט אחר. הצעדים כוללים הסבר נחוץ למכור על אופי התמכרותו ועל יעדי החלמתו ומשמשים לו כשלבים בדרך מהכרת ההתמכרות והודאה בה ועד להשגת יעדי ההחלמה. ‏12 הצעדים של AA הם:

1 .      הודינו שהיינו חסרי-אונים מול אלכוהול, שחיינו נהיו בלתי-נסבלים.
2.      התחלנו להאמין שכוח נעלה מאתנו יוכל להשיב אותנו אל שפיות-הדעת.
3.      קיבלנו החלטה למסור את רצוננו ואת חיינו להשגחת אלוהים, כפי שהבינונו אותו.
4.      ערכנו ספירת-מלאי מוסרית. נוקבת וחסרת-מורא, של עצמנו.
5.      הודינו לפני אלוהים, לפני עצמנו ולפני אדם נוסף בטבעם המדויק של עוולותינו.
6.      נעשינו מוכנים לכך שאלוהים יסלק פגמי אופי אלה.
7.      ביקשנוהו בענווה לסלק את מגרעותינו.
8.      ערכנו רשימה של האנשים בהם פגענו ואנו מוכנים לפייס את כולם.
9.      פייסנו אנשים אלה במישרין בכל מקרה שהדבר היה אפשרי, אלא אם היה המעשה פוגע בהם או באחרים.
10. המשכנו בעריכת ספירת-המלאי האישית, וכאשר לא צדקנו, הודינו בכך מייד.
11. השתדלנו, באמצעות תפילה וריכוז, לשפר את המגע ההכרחי שלנו עם אלוהים, כפי שהבינונו אותו, כשאנו מתפללים לדעת את רצונו לגבינו ולכוח לבצע אותו.
12. לאחר שזכינו בהארה רוחנית כתוצאה מצעדים אלה, מנסים אנו לשאת בשורה זו לאלכוהוליסטים וליישם עקרונות אלה בחיינו.
הארגון גם ניסח את 12
המסורות שהועתקו בשינויים הנדרשים לשאר הארגונים שבאו בעקבות AA.

1 .      טובתנו המשותפת קודמת, החלמה אישית תלויה באחדות AA
2 .      לצרכי הקבוצה יש רק סמכות יסוד אחת – אלוהים אוהב כפי שהוא עשוי להתבטא במצפון הקבוצה. מנהיגנו אינם אלא משרתים שזכו לאמון, אין הם מושלים.
3.      הדרישה היחידה לחברות בAA היא הרצון להפסיק להיות מכור.
4.      כל קבוצה צריכה להיות עצמאית, פרט לעניינים המשפיעים על קבוצות אחרות  או  על AA בכלל.
5.      לכל קבוצה מטרה עיקרית אחת-לשאת את הבשורה למכורים הממשיכים לסבול.
6.      קבוצת AA.
לעולם לא תתמוך, תממן או תשאיל את שמה למוסדות מקורבים או יוזמה חיצונית, כדי שבעיות של ממון, רכוש ויוקרה לא יסיחו את דעתנו ממטרתנו העיקרית.
7.      על כל קבוצה לשאת את עצמה לחלוטין ולדחות תרומות מבחוץ.
8.      על AA להישאר בלתי מקצועיים, אבל מרכזי השרות שלנו יכולים להעסיק עובדים מיוחדים.
9.      AA בתור שכזה, לעולם לא יאורגן, אבל אנו יכולים ליצור מרכזי שרות, וועדות, האחראים ישירות לאלו שאותם הם משרתים.
10. לAA אין דעה על עניינים חיצוניים, לפיכך אין לערב  את השם AA. במחלוקות ציבוריות כלשהן.
11. מדיניות יחסי  הציבור שלנו מבוססת על משיכה ולא על פרסומת. אנחנו צריכים לשמור תמיד על אנונימיות אישית בדפוס, ברדיו, בסרטים, בטלוויזיה ושאר אמצעי התקשורת הציבוריים.
12. אנונימיות היא הבסיס הרוחני לכל מסורותינו, להזכירנו לעולם שהעקרונות קודמים לאישיות.