כיצד נוצר וכיצד מסתיים כיבוש תחת המשפט הבינלאומי בכלל, והאם הכיבוש הישראלי של רצועת עזה הגיע לסיומו בפרט?

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 1294
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

כיצד נוצר וכיצד מסתיים כיבוש תחת המשפט הבינלאומי בכלל, והאם הכיבוש הישראלי של רצועת עזה הגיע לסיומו בפרט?
יוני 2006
מבוא
ביום 26 באוקטובר 2004  אמצה כנסת ישראל את תכנית ההתנתקות של רה"מ אריאל שרון, שעניינה הליך חד צדדי של פינוי ההתנחלויות מרצועת עזה.
התכנית בוצעה במהלך שנת 2005.  על פי התפיסה השלטת בציבור, לאחר ההתנתקות מסתיים מצב הכיבוש ברצועה ומסתיימת גם המעורבות הישראלית בחייהם של תושביה.   בספטמבר 2005, לאחר סיום ביצוע ההתנתקות, נאם ראש ממשלת ישראל אריאל שרון בעצרת הכללית של האו"ם והצהיר " "השבוע יצא אחרון החיילים מרצועת עזה והסתיים הממשל הצבאי באזור.
ישראל הוכיחה שהיא מוכנה לעשות ויתורים כואבים למען פיתרון הסכסוך. ההחלטה על ההתנתקות הייתה קשה לי מאוד והיא כרוכה מבחינתי במחיר אישי לא מבוטל. אולם ההכרה המוחלטת כי זוהי הדרך הנכונה עבור עם ישראל היא שהדריכה את צעדי. החברה הישראלית עוברת משבר קשה כתוצאה מההתנתקות והיא זקוקה כעת לאיחוי הקרעים.עתה, תורם של הפלשתינאים להוכיח את רצונם בשלום. סיום השליטה והאחריות של ישראל ברצועת עזה מאפשר כעת לפלשתינאים, אם ירצו בכך, לפתח את כלכלתם ולבנות חברה שוחרת שלום, מפותחת וחופשית, המושתת על חוק וסדר, שקיפות ודמוקרטיה. המבחן החשוב ביותר שבו תעמוד הנהגת הפלשתינאים הוא התחייבותה לשים קץ לטרור, לסיים את משטר האנרכיה של הכנופיות החמושות ולסיים את ההסתה נגד ישראל." לפני כחודש (אפריל 2006), קבע השופט בעז אוקון מבית המשפט המחוזי בירושלים כי הרשות הפלשתינית עונה על הדרישות העיקריות המרכיבות "מדינה" וכי לא ניתן להתעלם מההיבטים הריבוניים שהוקנו לרשות ולשטחיה. מעמדה זה של הרשות הפלשתינית כגוף ריבוני הלך והתגבש לאחר ביצוע ההתנתקות והותרת השליטה ברצועת עזה בידיה של הרשות. "כתוצאה ממעמדה של הרשות הפלשתינית כגוף השווה למדינה מבחינה משפטית,  לרשות הפלשתינית הוקנו, לפחות בשטחי A, סמכויות מסוימות המוקנות לריבון. מעמדה של הרשות הפלשתינית איננו מוכתב על ידי הדין הישראלי, הרשות איננה יציר של הדין הישראלי. למעשה, הרשות הפלשתינית עונה, גם אם באופן מקוטע ורופף, על עיקרי הדרישות המרכיבות מדינה, ובהן טריטוריה, אוכלוסייה וממשלה. ככל שיתרבו הסממנים הריבוניים של הרשות, ובהם קיום מוסדות נבחרים, מעמד בינלאומי, שטח הנתון בשליטה בלעדית, כוחות שיטור, מטבע עצמאי ועוד, כך יגבר הדמיון בינה לבין ישות מדינית. לא ניתן להתעלם מסממנים ברורים של ריבונות של הרשות בשטחים המוחזקים, כמו קיום בחירות, שיטור, יחסים בינלאומיים עצמאיים ועוד".
פס"ד זה מתאים לטענתה העקרונית של מדינת ישראל כי ההתנתקות מרצועת עזה מהווה למעשה את סיום הכיבוש ברצועה זאת.
עבודה זאת בוחנת את הכיבוש בחוק הבינלאומי: כיצד נוצר וכיצד מסתיים, ובאופן פרטני, האם הכיבוש הישראלי של רצועת עזה הגיע לסיומו.