עבודה העוסקת בהיבט המוסרי של הימור באינטרנט

תקציר העבודה

תוכן העניינים
הקדמה –..3
פרק א' – בעלי העניין הישירים והעקיפים הקשורים לעסקי ההימורים באינטרנט .4
פרק ב' – ההשלכות ההרסניות של הימורים לאינטרנט -..6
              מהי בעית הימורים? –6
              שלבי ההתמכרות להימורים 7
              הסם השקט -..8
              מאפיינים יחודיים להתמכרות להימורים באינטרנט –…9
פרק ג' – גורמים פנימיים וחיצוניים לריסון הנהלות אתרי ההימורים – כוחו של הרגולטור ומגבלותיו-11
             החוק בישראל -11
             החוק בארה"ב -12
             איסור פרסם אתרי ההימורים 13
פרק ד' – האם קיימת דילמה מוסרית בנושא ההימורים באינטרנט- פתרון ע"פ מודל השלבים 14
             הצגת הבעיה המוסרית -..14
             שלב א' – הערכה על בסיס עקרונות -15
                          עקרון ראשון – תועלתנות -.15
                          עקרון שני – חובות וזכויות (ניתוח דאונטולוגי) –17
                          עקרון שלישי– צדק 19  סיכום שלב א' – הערכה על בסיס עקרונות –.20 פרק ה' – פתרונות קיימים והצעות נוספות לפתרון הדילמה המוסרית .21
              שלב ב' – פתרון על פי הסגולות הטובות –..21
              שלב ג' – החלטה על בסיס הסכמה -21
סיכום ודיון -…23
ביבליוגרפיה -24
הקדמה תחום ההימורים קיים אלפי שנים, עוד מימי מצריים העתיקה הופעלו סנקציות כנגד "זורקי הקוביה" (מרגולין ו-ויצטום, 2004). התפתחות הטכנולוגיה, ובמיוחד חדירת האינטרנט לכל בית, פתחה הזדמנויות חדשות הן בקרב מפעילי אתרי ההימורים והן בקרב מהמרים, שיכלו להמר בבית, בעבודה, בכל שעה, ובאמצעות חיבור לאינטרנט וכרטיס אשראי לחוות את הריגוש שהיה שמור לביקור בקזינו בחופשות.
מפעילי אתרי ההימורים נהנים מלגיטימיות להפעלת האתרים, הנתפסים לרוב כבידור גרידא, מחקיקה מקלה במדינות מסויימות, כשאינטרנט מאפשר חדירה למדינות בהם ההימור אסור, או מווסת על ידי מנגנוני פיקוח שונים. חלק מחברות אלה אף מונפקות בבורסות השונות, דבר שאף מחזק אף יותר הן לגיטימיות פעילותם בקהילה העסקית.
אך עם הריגוש וההנאה שהימור ישנן, לעיתים, השלכות שליליות הפוגעות במהמר ולרוב גם במשפחתו. קיימות סכנות התמכרות שקטה, בחסות האנונימיות שמספק האינטנרנט, המובילה פעמים רבות לביצוע מעשי פשע למימון הפעילות, התמכרות הכוללת לעיתים גם ביטויים נפשיים ופיזיים, בדומה להתמכרות לחומרים נרקוטיים, ובמקרים קיצוניים אף להרס טוטאלי של המסגרת המשפחתית ולהתאבדות.
בעבודה זו אנסה לבחון לעומק מי הם בעלי העניין הישירים והעקיפים בעסקי ההימורים באינטרנט, מהם הסיכונים הכרוכים בהימורים (אעסוק בעיקר בבעיות ההתמכרות להימורים), אסקור את כוחו של הרגולטור בריסון עסקים אלה בארץ ובעולם, ואבדוק את קיומה של דילמה מוסרית והצעות לפתרונה באמצעות מודל השלבים, המשמש לקבלת החלטות מוסריות בעסקים. תוך נסיון לענות על השאלה – האם על בעלי אתרי ההימורים, מבחינה מוסרית, לפצות את החברה בדרך כלשהי מעבר לפיצוי הקונוונציונלי?
(מיסים)