המהפכה הצרפתית, סיבותיה, מהלכיה והישגיה.

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2770

תקציר העבודה

  המהפכה הצרפתית, סיבותיה, מהלכיה והישגיה.  מקומה בהיסטוריה האנושית ותרומתה לעולם.
 הערכות של היסטוריונים לגבי הסיבות והגורמים למהפכה הצרפתית.               בשנת
1 789 ארעו שני מאורעות בעלי חשיבות עולמית : החוקה הפדרלית החדשה של ארה"ב נכנסה לתוקפה;  ובצרפת פרצה מהפכה  שהיתה למאורע בעל חשיבות מכרעת לגבי צרפת ולגבי אירופה כולה, ובעקיפין לגבי כל העולם.  המהפכה הצרפתית החלה תקופה חדשה בהסטוריה  והביאה את עקרון ריבונות העם, עקרון חירות הפרט  והשיוויון בפני החוק. האירועים הדרמטיים של המהפכה הצרפתית: ביטול הפאודליזם, הצהרת זכויות האדם והאזרח, ביטול המלוכה, טרור, "דיקטטורה של הפרולטריון", יצירת איגודים פוליטיים למיניהם, היווצרות סדר חברתי חדש בצרפת,  חלוקת צרפת למחוזות, שהביאה לריכוז המדינה ואחדותה והפיכתה של צרפת למדינה מודרנית ראשונה באירופה, הכרזת הרפובליקה, אירועים אלה הפכו לאירועים מרכזיים בעת החדשה, וחלק של התרבות האנושית. מקוריותה של המהפכה הצרפתית בכך שהיתה מבשרת השיוויון. המהפכנים הצרפתים הביטו קדימה לעתיד ושאפו לבטל כליל את המשטר הישן בעל זכויות היתר הנובעות ממעמד, וכן הכריזו על חירות האדם וקראו לשחרור מוחלט מכל המסורות המיושנות המגבילות את האדם. הדרישה לחירות כללה את חופש הדיבור, חופש העיתונות, חופש הביטוי, חופש הדת, חירות הקנין, שיוויון בפני החוק, ועוד.  מורשת המהפכה הצרפתית ניכרה בתופעות הלאומיות והליברליות שארעו במאה ה-19
באירופה. בני האדם מרדו במלכות משחר ההסטוריה. השוני במהפכה הצרפתית היה הניתוק החד מן המלוכה, מהסדר הפוליטי, מהמבנה והסדר החברתי  ומהכנסיה הקתולית, לעבר התחלה חדשה לגמרי, לעבר היסטוריה חדשה.  המהפכה היתה צרפתית כי התחוללה בצרפת, אבל נשאה עמה את זרעי החירות של האנושות כולה.  היתה במהפכה הצרפתית ראשוניות, טוטליות ואוניברסליות. המהפכה הצרפתית הביאה לעולם את קובץ החוקים האזרחי. המהפכה  הצרפתית השפיעה על כל העולם, משטרי עריצות מוגרו בזה אחר זה, העמים קיבלו חוקות, הוקל השיעבוד, העמים המדוכאים השתחררו והתאחדו לאומות. למהפכה ולמהפכנים היו אויבים חיצוניים ואוייבים פנימיים, אשר נגדם התנהלה מלחמת חורמה תוך כדי אלימות מהפכנית, אכזרית, בעלת אופי של מלחמת קודש, של מעבר מן הרע אל הטוב, מן השחיתות אל ההגינות, מן המידות הרעות אל המידות הטובות (כדברי סן-ז'יסט).  המהפכה הצרפתית עיצבה את מושג המהפכה המודרנית וכללה את כל המרכיבים של מהפכה מודרנית. היא יצרה מסורת מהפכנית שבאה לביטוי  במהפכות באירופה, במהלך המאה ה-19 וראשית המאה ה-20 (המהפכה הצרפתית ב-1789, מהפכת 1830 ,1848, 1871, המהפכה הרוסית ב-1917). כדברי פרנסואה פירה: "המהפכה הצרפתית לא יכלה לעשות את הכל, אך היא התחילה את הכל, היא התוותה את הדרך למה שחייב לבוא בעקבותיה".  המהפכה הצרפתית מסמלת את המפנה ההסטורי שבעקבותיו נולד העולם המודרני וכל מה שמזוהה איתו. עם תום המלוכה בצרפת קמה הרפובליקה והתחילה הספירה מחדש, כלומר נולדה אומה צרפתית חדשה, תוך קרע מוחלט מן העבר הפוליטי, החברתי והתרבותי.
עד היום משמשים רעיונות המהפכה הצרפתית בנושאים ריבונות עממית, זכות הגדרה לאומית של כל העמים, ביטול כל זכויות היתר המושתתות על לידה, חופש הפרט ושוויון בפני החוק, נר לרגלי לוחמי החירות בכל העולם.