תעמולת הבחירות באינטרנט - מודל להקמת אתרי תעמולה והסברה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7626
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 2
פרק א': התעמולה – Propaganda.. 3
א.1 הגדרה:. 3
א.2 מטרות וסוגי תעמולה:. 4
א.3 אמצעים:. 6
פרק ב': הפסיכולוגיה של התעמולה. 9
פרק ג': תעמולת הבחירות באינטרנט. 13
פרק ד': מודל התעמולה באינטרנט. 17
סיכום.. 26
ביבליוגרפיה. 27
נספחים נספח 1:
בחירות לכנסת ה-17 נתונים לדוגמה נספח 2:
תוצאות נספח 3: חוק הבחירות – לוח זמנים מבוא
בתאריך 28.3.2006 ,כ"ח באדר א' תשס"ו, בחרו אזרחי ישראל את הרשימות המתמודדות על הרכבה של הכנסת השבע-עשרה.  במהלך החודשיים שלפני יום הבחירות הותר לפי החוק לפרסם דברי תעמולה ברדיו ובטלוויזיה. חודשים רבים לפני כן התנהל קמפיין תעמולתי "סמוי" מעין התקשורת ברחבי האינטרנט. הקמפיין היה "סמוי" מפני שאזכור התעמולה באמצעים אחרים הייתה אסורה לפי לשון חוק תעמולת הבחירות, אך קמפיין זה היה גלוי לאלפים אשר גלשו לאתרי הבית של המפלגות ובאתרים אחרים. סמינריון זה מציג את הצד האחר של התעמולה הצד שנמצא "מאחורי הקלעים" של התעמולה. השאלה המרכזית שעולה לדיון בעבודה זו היא האם התעמולה באינטרנט שונה מיתר אמצעי התעמולה הקיימים, ואם התשובה על כך היא חיובית כיצד ניתן לאפיין וליישם אותה באינטרנט.  מכיוון שתחום התעמולה הוא רחב ביותר תחום הדיון בעבודה זו צומצם לתעמולת בחירות, אם כי חשוב לציין שניתן ליישם את המודל גם על תחומים רחבים יותר של תעמולה. שני הפרקים הראשונים של העבודה עוסקים בתעמולה באופן כללי ובאופן השפעתה על הקהל שנחשף אליה.  ההתמקדות העיקרית בפרקים אלו היא בפן הפסיכולוגי של התעמולה כאשר פרק ב' מבוסס ברובו על הספר: Propaganda –Its psychology and technique. (Leonard W.Doob).
חלקו השני של הסמינריון מציג את ההבדלים בין התעמולה באמצעי התקשורת השונים ככלל לעומת התעמולה באינטרנט בפרט. לבסוף מוצג מודל תיאורטי אשר מאפיין את המרכיבים החשובים לתעמולה באינטרנט, ומאפשר ליישם ולבחון מאפיינים אלו באמצעות מחקר שיטתי כפי שיוצג בהמשך.
חשוב לציין שמודל זה הוא תיאורטי בלבד והוא אינו נוסה באופן מחקרי, הנתונים שיוצגו בנספחים הם דוגמה, ונועדו לצורך המחשה בלבד. בנוסף אין מדובר במודל בעל יכולת ניבוי הצלחה בבחירות כפי שנהוג לראות בסקרים בהם משתמשים התועמלנים, אלא מדובר בכלי השוואתי שבו יכולים תועמלנים לבחון את עבודתם מול העבודה של מתחריהם.