מאקרו כלכלה

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3577
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

  כלכלה לחשבונאות וניהול – 2007
עבודה אישית במאקרו כלכלה מדיניות מוניטארית                                                 תאריך הגשה:  31/01/05
תוכן עניינים:
מבוא –3
בנק ישראל .4
תפקידי בנק ישראל: 5-10 המדיניות המוניטרית של בנק ישראל -.5-6
מאזן בנק ישראל -.10 אגרת חוב 10 אינפלציה –.11-12
דוגמא לכלי מוניטרי (ריבית) 12-13
סיכום -.14
ביבליוגרפיה –..15
מבוא:
מדיניות מאקרו כלכלית מחייבת אופק ראיה ארוך לצורך השקעות ארוכות טווח, הפחתת הגירעון התקציבי לרמה המתאימה למשק, הורדת האינפלציה לרמה עולמית וכדומה.
מטרתה העיקרית היא צמיחה מתמדת בתוואי יציב ותעסוקה מלאה, כך משיגים עליה מתמשכת של רמת החיים. מדיניות כלכלית מורכבת משני חלקים עיקריים – מדיניות פיסקלית ומדיניות מוניטרית. המדיניות הפיסקלית מנוהלת בידי הממשלה, ומשפיעה על המשק בעיקר באמצעות תקציב המדינה – הקצאת הוצאות הממשלה ומימונן.
הממשלה מחליטה ע"פ מערכת שיקולים כלכלית וחברתית, על שיעורי המס שישלמו פרטים ופירמות מהכנסותיהם, ובמקביל היא מקצה את מקורותיה בכך שהמיסים מהווים חלק עיקרי לצרכים החברתיים, הכלכלים וצרכים אחרים שבסיפוקם יש לממשלה יתרון על פני הסקטור הפרטי. הקצאת המקורות מתבטאת בתקציב השנתי של הממשלה.
המדיניות המוניטרית – מדיניות זו מנוהלת בידי בנק ישראל, והיא תחום אחריותו המובהק ומוקד השפעתו של המשק. הממשלה במדיניותה הכלכלית קובעת את יעד האינפלציה, ותפקידה של המדיניות המוניטרית הוא השגת יעד זה. המדיניות המוניטרית חותרת ליציבות מחירים, שהיא תנאי לצמיחה מתמדת ולתעסוקה מלאה, באמצעות השפעתה על שיעורי הריבית לזמן קצר, על כמות הכסף במשק, ולעיתים גם על שער החליפין.
המדיניות המוניטרית והמדיניות התקציבית מהוות מכשיר להשגת יעדים מוצהרים של הממשלה: צמיחה רצופה המלווה בתעסוקה מלאה ויציבות מחירים, במגמה להעלאת רמת החיים לטווח הארוך לכל שכבות האוכלוסייה. העבודה עוסקת בקיום המדיניות המוניטרית בבנק ישראל, בעבודה מוצגים תפקידיו השונים של הבנק והכלים בהם משתמש הבנק על מנת לאכוף את המדיניות המוניטרית, ומוצגות דוגמאות מהמשק הישראלי המשקפות את הבא לידי ביטוי בכלים המוניטרים.