חיזבאללה הקשר הלבנוני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן עניינים

1 . מבוא ..עמ'
2
2 . פרק ראשון – הרקע והסיבות להקמת ארגון "חיזבאללה" -עמ'
3 -8
3 . פרק שני – ממאבק להשלמה עמ' 9-12
4 . פרק שלישי – בין תמיכה להסתייגות – לאחר יציאת צה"ל מלבנון-…עמ'13-15                                   5. נספחים- נספח 1- שינוי כיוון עמ'
1 6-19
                   נספח 2- תרשים מבנה "החיזבאללה" -עמ' 20
6 . סיכום……………………………………………………………עמ' 21
7.
ביבליוגרפיה -..עמ'
2 2
מבוא
"חיזבאללה" (בערבית: حزب الله – "מפלגת האל") הוא ארגון גרילה וטרור שיעי ומפלגה פוליטית בלבנון. הוקם וממומן על ידי איראן ומהווה למעשה את הזרוע הארוכה שלה. נתמך על ידי הפלג השיעי בלבנון ועל ידי סוריה. דוגל באיסלמיזציה של לבנון ובהשמדת מדינת ישראל ותגבור הכוחות האיסלמיים בעולם. מאז הקמתו לוחם במדינת ישראל.
מקור שמו של הארגון, שתרגומו המילולי הוא "מפלגת האל", הוא בסורת אלמאידה, פסוק 55 בקוראן: "ومن يتول الله ورسوله واللذين امنوا فان حزبالله هو الفالبون" – "ואשר ישימו מבטחם באללה, בשליחו (הנביא מוחמד) ובאלו המאמינים, אלו הם מפלגת האל והם יגברו." הסיפא של הפסוק מופיע על הלוגו המפורסם של הארגון.
הקשר בין ארגון ה"חיזבאללה" ללבנון כמדינה, הוא קשר סבוך ומורכב. החל משנות השמונים המוקדמות בהן היה הארגון עדין בלתי רשמי  ופעל כארגון טרור תחת שמות רבים, ועד היום כאשר בימים אלו מתרחשת מערכה נוספת בעימות בין ישראל ל"חיזבאללה".
בהקשר הזה יש לציין כי זוהי מתקפת הטרור החמורה ביותר מאז יצא צה"ל מלבנון במאי 2000.
הקשר בין הארגון למדינה לא נגמר בכך שהארגון פועל מאדמת לבנון. אחד השלבים בקשר הסבוך הזה היה כאשר ב-1992 הצטרפה "חיזבאללה" לפרלמנט והפכה כעת מלבד ארגון טרור רישמי לתנועה פוליטית. מאז הוקם "חיזבאללה" על אדמת לבנון הוא ידע ולא ידע תמיכה מצד ממשלות ומצד הנשיאים במדינה. הקשר ההדוק בין "חיזבאללה" להנהגת המדינה הוא שהוביל את הנשיא אמיל לאחוד להתבטאות "שאין לפרק את "חיזבאללה" מנשקו שכן הוא מחזק את לבנון" כמו גם התבטאויות אחרות שאותן אציג במהלך עבודתי .
בעבודה זו אדון בקשר בין "חיזבאללה" ולבנון.
האם העובדה שה"חיזבאללה" פועל תחת אדמת לבנון עושה את המדינה ויחד איתה את הממשלה הלבנונית לאחראית על פעולות הארגון?
מלבד הפרק הראשון העוסק ברקע להקמת הארגון והאידיאולגיה שלו, יבחנו שאר הפרקים לפי תקופות שונות את הקשר בין לבנון ו"חיזבאללה".
התקופות הן: מנסיגת צה"ל ב-1985 לרצועת הביטחון ועד יציאת צה"ל מרצועה זו במאי 2000.
התקופה לאחר נסיגת צה"ל והשנים לאחר מכן.
התקופה הנוכחית- הלחימה בצפון המתבצעת בימים אלו *.
סמל תנועת ה"חיזבאללה"   * חשוב לי לציין שאביא את החומר העוסק בלחימה בצפון בימים אלו כנספח ולא כפרק מיכוון שהדברים הנאמרים בו הם ציטוטים מתוך התקשורת ולא פרשנות של הדברים מתוך חומר אקדמי.