עבודה בנושא כיצד מערכת החינוך יכולה לסייע בהתמודדות עם התעללות מינית בילדים

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 9573
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

שאלת החקר  המונחת ביסוד עבודה זו היא: 'כיצד מערכת החינוך יכולה לסייע בהתמודדות עם התעללות מינית בילדים במשפחה?' הגורמים שהביאו אותי לבחור בנושא זה היו המודעות שלי לנושא והנגיעה האישית העקיפה שלי לכך, במשך חיי התנדבתי במספר מסגרות טיפוליות, ולצערי הרב גיליתי כי התעללות מינית בילדים היא תופעה רווחת.
זאת ועוד: כמחנכת וכאם לעתיד הייתי רוצה שיהיו בידי הכלים הנחוצים והמתאימים לטפל בבעיה, לסייע לחווים אותה ואפילו לנסות ולמצוא דרכים על מנת למנוע אותה.
כדי לענות על שאלת המחקר, אגדיר ראשית מהי התעללות בכלל, והתעללות מינית בילדים במשפחה בפרט, אביא נתונים שיש בהם כדי לשקף את היקף התופעה בחברה הישראלית, אעמוד על המאפיינים של המתעללים ואציג  את היקף התופעה בחברה הישראלית. כמו כן אבקש לבחון את ההשלכות על ילדים החווים את החוויה הזאת, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.
החלקים הבאים של העבודה יוקדשו לדרכי ההתמודדות עם התופעה. תחילה אציג את האופן שבו החוק ומערכת המשפט במדינת ישראל מתמודדים עם התופעה וכן את גופי הסיוע השונים. העמידה על המטרות של הגופים האלה ועל דרכי פעולתם יש בה כדי ללמד לא רק על יחס החברה לתופעה אלא גם על דרכי התמודדותה הפרק האחרון של העבודה יוקדש לבחינה של תוכניות קיימות במערכת החינוך.
תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק ראשון:
התעללות מינית בילדים. 4
א. הגדרה. 4
ב. סוגי התעללות. 5
ג. נתונים סטטיסטיים. 7
ד.  סקירה היסטורית –  חברתית. 9
פרק שני: הגורמים להתעללות מינית ואפיון המתעללים. 11
א. אפיון המתעללים.. 11
ב.  הגורמים להתעללות. 12
פרק שלישי: השלכות התעללות מינית על הקורבן 15
א.השלכות מיידיות. 15
ב. השלכות לטווח הארוך. 18
פרק רביעי:
החוק ומערכת המשפט. 21
פרק חמישי: התמודדות מערכת החינוך עם התעללות מינית.
5 מערכת החינוך.
5 א. עבודה עם המורים. 26
ב. עבודה עם ההורים. 27
ג. עבודה עם הילדים. 28
סיכום. 32
ביבליוגרפיה. 34