הכאת נשים בישראל

תקציר העבודה

תחת הקטגוריה "פסיכולוגיה" או "קרימינולוגיה"   שם העבודה: הכאת נשים בישראל.. היא הוגשה במסגרת הקורס "מבוא לקרימינולוגיה" ,   העבודה כוללת:
1. מבוא:
תופעת האלימות בין בני זוג היא תופעה נעלמה. בכל העולם וכך גם בישראל, קורבנותיה אינן מתלוננות לרוב ולמעשה סותמות בכך את סיכויינו להבין ולאמוד באמת את ממדיה האמיתיים של התופעה. אף סטטיסטיקה איננה מהימנה דיה ואף מחקר איננו יכול לבטל את מכשול חוסר הדיווח. ניתן להעריך כי גברים מכים את נשותיהם מאז ומעולם אך לפי סבירסקי (1993) המודעות של החברה הישראלית לבעיה החלה בשנות ה-70 עם פתיחתו של המקלט הראשון לנשים מוכות ותביעת המושג "אישה מוכה".
תופעת האלימות בין גבר לאשתו טומנת בחובה היבטים קשים ומורכבים, כמעט בלתי ניתנים להפרדה דיכוטומית וקרה. לא תמיד אנחנו יכולים לדעת בבירור מה קרה שם, בתוך התא המשפחתי הסגור, מה גרם לאותו זוג להגיע למעשי אלימות ביניהם ומה גורם להם להישאר באותו מצב נורא בלי יכולת לצאת מימנו: מה לאהבה ולאלימות?        
2 . ההיבט הביולוגי של האלימות: הסבר נוירוכימי, הסבר נוירולוגי, הסבר כרומוזומי.
3. ההיבט הפסיכולוגי של האלימות כלפי נשים: סקירת תיאוריות שונות.
4. ההיבט החברתי של האלימות כלפי נשים: חיברות לתפקידי מין, מעמד האשה בחברה וכו'.
5. ההיבט המשפטי.
6 . נספח:
אלימות בין בנות זוג- מחקרים חדשים.
7. דיון:
מדוע הן בכל זאת נשארות ?
8 . מסקנות.
9. סיכום.
10.
ביבליוגרפיה: 15 פריטים.
1 1.
סה"כ עמודים: 13.
    תקציר בעבודה זו אדון בהיבטים והגורמים לתופעת האלימות בין בני זוג. אתמקד במערכת הסיבות האינטגרטיבית: הביולוגיות-גנטיות, הפסיכולוגיות-אישיותיות ולבסוף אעסוק בסיבות החברתיות. אציג תיאוריות שונות ואנסה לבחון את התמורות שחלו ( אם חלו ) בתודעת החברה הישראלית בעשורים האחרונים בנוגע לבעיית הנשים המוכות בישראל.
אעשה זאת כל זמן שהשאלה ( שמוכרחה להישאל )תלווה אותנו לאורך העבודה כולה ותטיל עלינו צל כבד, קרי מדוע הן נשארות?           מבוא
אלימות על פי מלאך-פיינס (1997) היא מעשה הרסני, שבהפעלתו מושקע כוח גופני רב. בפעולות אלימות בולטת ההרסנות ולא רק הכוונה התוקפנית המסתתרת מאחוריהן.
מאז ומתמיד הופנו מרבית הפעולות האלימות הגלויות כלפי בני אדם בוגרים, על ידי גברים. אפילו קבוצות מאורגנות כגון צבא ומשטרה המשתמשות באלימות מורכבות ברובן מגברים. נשאלת השאלה: מדוע אנשים בכלל משתמשים באלימות? מדוע גברים אלימים יותר מנשים? האם יש טיפוסים המועדים יותר מאחרים לבחור באלימות? או אולי הסיבה  איננה ביולוגית כימית, אלא חברתית?
האם החיברות לתפקידי מין, המעניק לגבר את השליטה במשאבים ובמוקדי הכוח, הוא הגורם לאלימות "המותרת" של חזק כלפי חלש?
תופעת האלימות בין בני זוג היא תופעה נעלמה. בכל העולם וכך גם בישראל, קורבנותיה אינן מתלוננות לרוב ולמעשה סותמות בכך את סיכויינו להבין ולאמוד באמת את ממדיה האמיתיים של התופעה. אף סטטיסטיקה איננה מהימנה דיו ואף מחקר איננו יכול לבטל את מכשול חוסר הדיווח. ניתן להעריך כי גברים מכים את נשותיהם מאז ומעולם אך לפי סבירסקי (1993) המודעות של החברה הישראלית לבעיה החלה בשנות ה-70 עם פתיחתו של המקלט הראשון לנשים מוכות ותביעת המושג "אישה מוכה".
תופעת האלימות בין גבר לאישתו טומנת בחובה היבטים קשים ומורכבים, כמעט בלתי ניתנים להפרדה דיכוטומית וקרה. לא תמיד אנחנו יכולים לדעת בבירור מה קרה שם, בתוך התא המשפחתי הסגור, מה גרם לאותו זוג להגיע למעשי אלימות ביניהם ומה גורם להם להישאר באותו מצב נורא בלי יכולת לצאת מימנו: מה לאהבה ולאלימות?