זכות יוצרים במאגרי מידע ממוחשבים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 6760
מספר מקורות 40

תקציר העבודה

עבודה סמינריונית היקף זכויות היוצרים במאגרי מידע ממוחשבים תוכן עניינים:
         
1 .       השאלה המחקרית          
2 .       התפתחות דיני הקניין הרוחני בעידן הדיגיטאלי                    
2 .1.                  מבוא
                   
2 .2.                  הבסיס העיוני של דיני זכויות היוצרים                    
2 .3.                  הגדרת זכות יוצרים                    
2 .4.                  מהפכת האינטרנט          
3 .       הגדרת מאגר מידע          
4 .       מודל ההגנה על מאגר מידע                    
4 .1.                  המסגרת המשפטית הבינלאומית                    
4 .2.                  הדיון המשפטי                    
4 .3.                  מגמות בפסיקה        5.         מסקנות וסיכום        6.         ביבליוגרפיה פרק ראשון- השאלה המחקרית בפרק זה אציג למעשה את הגדרת השאלה המחקרית שבחרתי – בחינת היקף זכויות היוצרים במאגרי מידע ממוחשבים. ובפרט, מה נשוא זכויות יוצרים במאגרי מידע ממוחשבים.
מטרת המחקר: היא בחינתה של סוגיה ספציפית בקניין רוחני, תוך התמקדות בדיני זכויות היוצרים בעידן המידע. קצב ההתפתחויות הטכנולוגיות הרבות המשפיע ועדיין משפיע בצורה ישירה על דיני זכויות יוצרים. על כן אנסה לבחון כיצד המחוקק ובתי המשפט בישראל התמודדו עם השינויים הטכנולוגיים הללו, תוך הצגת דעתי כיצד יש להתאים את המצב הקיים למצב הרצוי(כגון הקמת בימ"ש לקניין רוחני). בשנים האחרונות אנו עדים לשימוש הגובר במאגרי מידע ממוחשבים. השימוש במאגרי מידע ממוחשבים רחב מאוד: מידע על צרכנים (מועדוני חברים), מפות גיאוגרפיות, לקוחות (מאגרי לקוחות), מוצרים ומלאים, משחקי ספורט ושחקנים(סטטיסטיקות וטבלאות), מחקרים שיווקיים (ניתוחים וחיתוכי מידע), דירוגי אשראי ואף מעבר של מאגרי מידע אנלוגיים לממוחשבים כגון הנהלת חשבונות, ספרים, אנציקלופדיות ומילונים. לאחרונה אף גוברת ההכרה באתרי אינטרנט כמאגרי מידע. הטכנולוגיה הדיגיטאלית מאפשרת שליטה במידע ובתכנים ברמה גבוהה מאוד, תוך ניצול המידע להפקת מידע חדש (ניתוחים וחיתוכים של המידע הקיים, לדוגמא: BI) ולעיתים אף באופן אוטומטי (הפקת מידע חדש המתבסס על המידע הקיים – תחזיות אויר, תוצאות בחירות וכו'). בפרק השני אדון בדיני זכויות היוצרים בעידן המידע ,כחלק ממשפחת דיני הקניין הרוחני ודיני הקניין. אף יבחנו ההצדקות הכלליות למתן זכויות יוצרים ביצירות תוך התמקדות באפיון המיוחד של היצירות בעידן הדיגיטלי.
בפרק השלישי ייבחן מהוא מאגר מידע, תוך סיקור טכנולוגי של סוגי מאגרי המידע תוך שים דגש על ההבדלים העקרוניים שבין סוגי מאגרי המידע הממוחשבים, שיתבטאו גם בשוני בצורת ההגנה הקניינית.
בפרק הרביעי אציג את מודל ההגנה החל על מאגרי מידע, כפי שהוא משתקף בחוק הישראלי ובפסיקה, ובחנית המצב מעבר לים.
בפרק החמישי אדון בשאלת סיווג מיהו המחבר לו ניתן את זכויות היוצרים במאגר המידע.
הפרק השישי הינו פרק סיכום המחקר, תוך הצגת המסקנות בנוגע לשאלת המחקר.