בחינת יעילות שוק המניות בארץ ע"י בחינה של שינויי מחירי המניות במדד ת"א 25

מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8450
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

תוכן עיניינים פרק א – מבוא
1. תקציר המחקר -2
2 . רקע תיאורטי כללי –..5 – 3
3 . תיאוריות קיימות –…12 – 6
4 . ניסוח השאלה המרכזית -13
פרק ב – חקר האירועים
1 . שיטת העבודה 18
– 14
2 . סקירת הבורסה הישראלית –..22
– 19
3 . הצגת הציפיות על בסיס התיאוריה והמציאות …24 – 23
4 . הצגת   התוצאות האמפיריות -… 28 –
2 5
פרק ג – סיכום ומסקנות
1 . ניתוח התוצאות .29
2 .
מסקנות –.30
3 .
ביבליוגרפיה 32 – 31
           4.  נספח  – רשימת כניסות/יציאות ממדד ת"א
5 -33
א.1  תקציר          ההנחה הרווחת שלמניות בשוקי ההון יש תחליפים מושלמים ועקומת הביקוש למניות היא גמישה              לחלוטין היא אחת מההנחות המרכזיות בתיאורית המימון המודרנית הגורסת כי השוק הינו שוק         משוכלל.
אם לני"ע יש עקומת ביקוש שהיא גמישה לחלוטין, אז כל כמות של ביקוש והצע שנגזרים מהמידע הקיים (ולא ממידע חדש לגבי נייר הערך) אינה אמורה להשפיע על מחירו.
מכיוון שגריעת או הוספה מניה לאינדקס (מדד) מסוים אינה מכילה מידע כלכלי חדש הנוגע לאותה מניה ,כלומר היא אינה מהווה שינוי בנתונים הכלכליים של אותה מניה אזי בדיקה של השפעת השינוי במחירי המניות כתוצאה מגריעתן או הוספתן למדד מניות מסוים מהווה קרקע נוחה לבדיקה האם עקומת הביקוש למניות היא אכן גמישה לחלוטין.
במחקר זה נבדוק את יעילות שוק המניות בארץ ע"י בדיקת שינויי מחירים של המניות אשר נכנסו/יצאו למדד ת"א
5 בשנים
1 993-2006. נשאל את השאלה האם משתנים חוץ כלכליים (נטולי מידע כלכלי חדש) כדוגמת כניסות ויציאות של מניות ממדד מניות הינם בעלי השפעה כלכלית? קרי מובילים לשינוי במחירי המניות.
מכיוון ששינוי בהרכב המדד אינו מגלה לנו אינפורמציה חדשה על המניה ומכיוון שהשינויים מבוססים על מידע ציבורי זמין ועל קריטריונים ידועים, הם לא אמורים לחשוף מידע חדש על חלוקת רווחים עתידיים. על כן אם מדובר בשוק יעיל אזי לא נצפה להשפעות מחיר מובהקות סביב תאריך ההצטרפות למדד ובכך לא נוכל לשלול את השערת האפס במחקרנו התומכת בקיומה של תיאורית השוק היעיל ((EMH .
במידה ואכן נזהה השפעה מובהקת מבחינת מחיר אזי נוכל לאמר כי קיים כאן "כשל שוק" אשר מעיד על קיומו של שוק לא משוכלל ובכך נדחה את השערת האפס שלנו בדבר קיומו של שוק יעיל בארץ.