גורמים לאלימות במערכת החינוך - סקירת ספרות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 2457
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

גורמים לאלימות במערכת החינוך- סקירת ספרות אוקטובר 2006
מבוא
אלימות בבתי ספר מאיימת על ביטחונם של תלמידים ומורים ופוגעת במעשה החינוכי. תופעה זו אינה חדשה ואינה ייחודית; ההד הציבורי המתלווה אליה לעיתים קרובות מתגבר בעיקר כאשר מתרחשים אירועי אלימות קיצוניים.
בישראל, כמו בארצות רבות אחרות בעולם, קיימת דאגה רבה לגבי נושא זה. דאגה זו באה לידי ביטוי, בין היתר, בניסיונות מגוּונים ללמוד על האלימות במוסדות החינוך ולזהות דרכי פעולה שיקדמו את מניעת האלימות ואת הטיפול בתופעה. תלמידים מתנהגים בצורה תוקפנית ואף אלימה, הן כלפי תלמידים אחרים והן כלפי מורים (דיין, 2004). הדוגמאות לכך רבות ויום-יומיות: תלמידים מסרבים למלא הוראות, צועקים, מציקים מילולית ופיזית, מאיימים, מפחידים, ואף נוקטים באלימות גופנית (עמית, 2004). היקף האלימות במערכת החינוך בישראל הוא מהגבוהים בעולם המערבי. סוגי האלימות הננקטים מרובים, מכות, חניקות, פציעות קשות בסכינים, ועוד.  בין הסיבות לעליה באלימות ניתן למנות: הישגים נמוכים בלימודים, תחושת נתק מבית הספר, הכרה כי בבית-הספר קיימת אלימות, מצב כלכלי קשה, תזונה דלה או רעב של תלמידים, סבל מאלימות במשפחה, השפעת האלימות בסרטי טלוויזיה, בפרסומות, מחשב, אינטרנט, עליית מפלס האלימות בחברה הסובבת  ונזקי הטרור. ילדים אלימים מרבים לברוח מהלימודים, להשתעמם, להיכשל בלימודים ולהסתבך עם המורים וההורים. תופעת האלימות הגוברת בבתי-הספר קשורה גם להיחלשות מעמדו של המורה, כרסום בסמכויותיו, זלזול במורים והיעדר גיבוי למורים. אירועי האלימות הקשים בין בני הנוער המחמירים ומתגברים מהווים ביטוי גם למצוקה חברתית וכלכלית בה נתונים ילדים במשפחות דלות אמצעים, הורים מובטלים, משפחות חד-הוריות, ומשפחות עוני. נקיטת פעולות לחיזוק הישגי התלמידים האלימים בבתי הספר עשויות לחזק את הדימוי העצמי החיובי שלהם ולהשפיע בכיוון של השתלבות משופרת במערכת החינוך ובחברה. תופעת האלימות בקרב ילדים ונוער מהווה בבואה של מה שקורה בחברת המבוגרים. החברה אלימה יותר, בוטה, וגבולות המותר והאסור נפרצים כל יום. העלייה באלימות בחברה מקבילה לעליה באירועי הטרור בישראל.  הנימוסים אינם באופנה עוד, כמו גם ההתחשבות בזולת.
האחריות מוטלת גם על כתפי ההורים שאינם מציבים גבולות ברורים בפני הילדים, לא בלבוש ולא בהתנהגות, מה שגורם למשבר ערכים. הילדים מחקים את המבוגרים בחיפוש פתרון לבעיות באמצעות כח.  ילדים אלימים עלולים לגדול כבגירים אלימים  שקשה לשקם אותם, או בלתי אפשרי. ילדים ונוער האמורים לספוג במערכת החינוך ערכים, מכים אחד את השני מכות רצח, עבור ערכים כמו  כבוד, הוכחת גבריות, שליטה, בריונות לשמה, ועוד.
נערים נפצעים פציעות קשות מאלימות של בני גילם כנגדם ושימוש בסכינים. (נקר,2005) בשנים האחרונות נעשה העיסוק בנושא זה אינטנסיבי, עקבי ומתמשך יותר מאשר בעבר. בין היתר הוגשו המלצות מפורטות בעקבות דו"ח ועדת וילנאי לצמצום האלימות במערכת החינוך (דו"ח הוועדה לצמצום האלימות בקרב ילדים ונוער במערכת החינוך, 2001), ואף נערך מחקר ארצי מקיף ראשון מסוגו שהתמקד באלימות במערכת החינוך (בנבנישתי, זעירא ואסטור, 2000).

1 .