עבודה סמינריונית - תפיסת המזרח בציוריו של אבל פן

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 2804
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

מאז ראשית העלייה הציונית לארץ ישראל ועד לימינו עברה תפיסת המזרח של הישראלים שינויים רבים. השינויים הללו משקפים את השפעת ההיסטוריה של האזור על הדימוי העצמי של בני האדם החיים בו ועל האופן שהם תופסים את הדימוי של זולתם, שכניהם או אויביהם. ניתן לראות בתולדות תפיסת המזרח את תולדות התקוות והייאוש, הסכסוך וסיכויי השלום. שגם ניזונו מן השאיפה הציונית לעצב דמות של יהודי חדש, לבין הצורך האנושי  לשמור על ייחודיות תרבותית עדתית. בתפיסת המזרח כלולה תפיסת הערבי בעין הציונות, והיא גם מכילה את שאלת היהודים המזרחיים בישראל.
מבטו של אבל פן על המזרח הוא מקרה פרטי של האידיאולוגיה המכונה "אוריינטליזם", כלומר האופן שבו המערב מתאר את המזרח כ"אחר" וכעולם בעל תכונות נבדלות המגדירות על דרך הניגוד את זהותו שלו.
ה"אוריינטליזם" מתבטא ביצירתו של אבל פן בתפיסת המזרח כמציאות הקרובה יותר לטבע מלתרבות, המזרח כעולם של מימוש הפנטזיות המיניות המערביות, המזרח כתחום התמימות והילדותיות, המזרח כביטוי של אלימות וסכנה, המזרח כאובייקט אקזוטי ואסתטי שחיי היום יום שלו נתפסים כפולקלור, המזרח כעולם של אור חזק, מבריא וחיובי המוחק את "חשכת הגלות", המזרח כעולם ששולטים בו השרב, החום, השמש, המזרח שהוא כמדבר בתולי, טוהר ובראשית. בעבודה זו אציג את הסצנות שאבל פן מתאר, אשר משקפות את תפיסות המזרח המגוונות של הציור האירופי במאה ה- 19. העולם המזרחי לפי תפיסות אלה הוא סביבה אלימה וברברית, ובה בעת סביבה אידילית-רומנטית ונוטפת מיניות. תיאור האישה המזרחית כאובייקט מיני, כמפתה וכמשוחררת ממוסכמות מוסריות.
תוכן העניינים
מבוא
3
פרק א' – קווים ביוגרפים לחייו של אבל פן            .
4
פרק ב' – תפיסת המזרח בתקופתו של אבל פן.
6
פרק ג' – האוריינטליזם בציורי התנ"ך של אבל פן.
7
פרק ד' – סיכום.
13
רשימת הלוחות.
1 4
ביבליוגרפיה.
15