עבודה סמינרינית - השפעת האיסלאם על האומנות בבית הכנסת שמואל הלוי בטולדו ספרד.

תקציר העבודה

אחד האתרים היפים ביותר שהותירו אחריהם יהודי טולדו הוא בית-הכנסת שנבנה על-ידי שמואל הלוי אבולעפיה. בית-הכנסת המכונה בספרדית "אל טרנסיטו", המעבר, הוא מבנה מפואר עתיר קישוטים, שנבנה במאה ה- 14 ותאריך חנוכתו מוצפן על-ידי גימטריה בכתובת, אחת מעשרות, המתנוססת על גבי הקיר המזרחי של בית-הכנסת: "ויבן את הבית ויכלהו בשנת טוב ליהודים". האותיות "טוב ליהודים" מודגשות, למעט האות ה', ובגימטריה הריהן 117, שפירושה שנת 117 לאלף החמישי למניין היהודי, היא שנת ה'קי"ז. חנוכת הבית, כפי שנאמר בהמשך הכתובת, היתה בשבוע שקוראים בו פרשת בראשית, החל בחודש תשרי.
היה זה בסוף שנת 1356 לספירה המקובלת. שנתיים לאחר גירוש היהודים מספרד, ב- 1494, הועבר הבית לידי "מסדר האבירים של קאלאטברה" ואלו מסרו אותו למנזר הישועי שהפך אותו למקום מושבו של ראש מסדר סן בניטו. אבירי המסדר נקברו ברצפת בית-הכנסת ועד היום ניתן להבחין שם ב- 19 קברים. עם השנים איבד המנזר מחשיבותו והפך לכנסיה שנשאה את השם "אל טרנסיטו דה נואסטה סניורה".
ב- 1877 הכירה ממשלת ספרד בבניין בית-הכנסת כאתר לאומי, כיום משמש הבניין כמוזיאון היסטורי לתולדות יהודי טולדו וספרד. בשנים האחרונות הושקעו מאמצים רבים בשחזור הבניין, בשיקומו ובשימורו. ראשי פרקים מבוא  עמ' 2
פרק א' – תוכנית בית הכנסת.        
3 פרק ב' – אדריכלות החוץ והבנייה בבית הכנסת שמואל הלו      י.
8
פרק ג' – השפעת אומנות האסלאם על בית הכנסת.
10 סיכום                                                               
2 1
ביבליוגרפיה
2 2
רשימת יצירות                                                    
2 3