מאוריציו גוטליב כאומן יהודי פולני.

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 3797
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

מאוריציו גוטליב אומן יהודי פולני.
תוכן העניינים
מבוא
3
פרק א' – ציוני דרך ביוגראפיים
4 פרק ב' – השפעות על יצירתו של האומן 7
פרק ג' – עבודות הדיוקן
1 0 פרק ד' – נושאיים יהודיים
1 3
פרק ה' – סיכום ומסקנות
1 7
רשימת הלוחות
1 8
ביבליוגרפיה
1 9
מבוא – מאוריצי גוטליב הוא אמן בולט באמנות הציור הפולנית, יוצרים יהודיים רבים למדו ממנו במהלך המאה העשרים. גוטליב היה אישיות ייחודית ומעניינת מאחר שחיפש דרך להדגיש ולהשתייך לתרבות הפולנית. אמנים יהודיים רבים יצרו באותה התקופה  אך גוטליב נשמר מהתבוללות לאומית ודתית. הוא צמח מאידיאלים של תנועת ההשכלה, תנועה שהביאה אל החברה היהודית את השינויים הפוליטיים החברתיים והתרבותיים של אירופה במאה התשע-עשרה. האמן נקרע בין המסורת היהודית לבין תודעת הקשר ההיסטורי של עמו בפולין. גוטליב איחד בעבודותיו את שתי התרבויות, הפולנית והיהודית.
שאלת המחקר בעבודתי תעסוק במאוריצי גוטליב אומן יהודי ופולני, גישה זו לא היתה קלה או פשוטה לאמן והיוותה תהליך מפרך אחר חיפוש הזהות האישית של הצייר.
את ההשראה למחקרי קיבלתי בעקבות הכרת עבודתו במהלך לימודי בקורס אמנות יהודית. לא פשוט היה למצוא חומר אודות אומן זה וביליתי שעות רבות בספריה בחיפוש אחר מאמרים וספרים אודותיו.
בנוסף השתמשתי במנועי חיפוש רבים דרך האינטרנט על מנת לקבל עד כמה שניתן את מלוא האינפורמציה אודות האמן שנפטר בנסיבות טרגיות בגיל כה צעיר.
לדעתי על מנת ללמוד אודות האמן, חשוב להבין את פני רקע  התקופה בה הוא גדל והתחנך. האומן נולד בעיר דרוהוביץ' (Drohobycz ), ששכנה מדרום לבוב, לרגלי הרי הקרפטים. דרוהוביץ' היתה מאוכלסת על-ידי פולנים, אוקראינים ויהודים- שהיוו מחצית מן האוכלוסיה בעיר.
תושבי העיר התפרנסו ממפעלי זיקוק נפט ופרפין. אחד מבעלי המפעלים היה אביו של האמן.
האב הקפיד לחנך את ילדיו  במסורת יהודית ובחיים במדינה מודרנית וכך להכשירם לדו-קיום עם הסביבה שאינה יהודית. פרטים אלו חשובים להבנת נפש האמן אשר הפך לצייר הבולט הראשון בתולדות הציור היהודי בפולין. הוא השתמש בנושאיים חברתיים דתיים- והעבירם לתרבות היהודית, כשהוא מעניק להם פירוש לאומי. הוא פרץ את המחסום התרבותי של יהודי פולין ביחס לאמנויות החזותיות.