פרה סמינריון בדיני עבודה: באילו תנאים זכאי עובד המתפטר מעבודתו לקבל פיצויי פיטורין?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

1 . מבוא
דיני העבודה בישראל נועדו כדי להגן על העובד ולהבטיח באמצעות חוקים משפטיים שקיומו של אדם יהיה בכבוד אנושי ע"י הבטחת קיומו הכלכלי וכבודו החברתי.
כידוע, לעבודה יש חשיבות עליונה בחיינו היות וללא פרנסה הוגנת וקבועה, בני האדם לא היו מסוגלים להתקיים ולממש רצונם בבניית עתידם. כמו כן, כיום הגדרתו של אדם נתפסת ברוב המקרים עפ"י מקום עבודתו ועיסוקו, דבר אשר מקנה למושג העבודה משמעות נרחבת ביותר.
מצב שבו אדם עובד ומתפרנס זהו מצב אידיאלי אך ישנם מקרים רבים בהם מגיעים העובד והמעביד לסיום מערכת היחסים ביניהם והעובד נותר ללא עבודה. סיום יחסי העבודה יכולים לנבוע משתי דרכים: פיטורים מצד המעביד או התפטרות מצד העובד. בעבודתי זו אדבר על התפטרות מצד העובד ואתמקד בהתפטרות שלא כדין. הפתרון העיקרי לבעיה זו של העובד שמצא עצמו ללא פרנסה היא פיצויי הפיטורין שמקנים לו מרווח נשימה עד שימצא מקום עבודה אחר.
בחרתי בנושא זה מסיבה אישית. לפני כחצי שנה ילדתי ויצאתי לחופשת לידה. חששתי מאוד מהרגע שבו אאלץ להיפרד מבני ואשוב לעבודה במשרה מלאה אך מצד שני, מבחינה כלכלית לא יכולתי לשקול אפשרות אחרת. בתקופה זו נחשפתי לחוק פיצויי הפיטורין שלא כדין ונוכחתי לדעת כי אישה שילדה המבקשת לגדל את בנה ועל כן היא מתפטרת, זכאית לקבל פיצויי פיטורין. נדהמתי לגלות שלמרות כוחו הרב של המעביד ועליונותו על העובד הפשוט, ישנו חוק שעומד לזכותי ואיזון כוחות זה חיזק בתודעתי שהעובד אינו חלש מול המעביד באופן שקוף אלא משפט העבודה עומד לצדו. מכאן שהחלטתי לסקור את הנושא לעומק ולעמוד על כל התנאים בהם העובד זכאי לקבל פיצויי פיטורין עם התפטרותו.
מקווה שתיהני לקרוא עבודה זו ושהיא תוכל להרחיב את ידע העובדים שלא נחשפו לעובדות אלו בעבר ויוכלו לסייע להן בעתיד.                                תוכן עניינים
מבוא
–..  ע"מ 3
      2.   חוק פיצויי פיטורין- הזכות לקבלת פיצויי פיטורין כדין (ארבעת התנאים) -..  ע"מ 4
      3  . התפטרות שדינה כפיטורין- ששת תנאי הזכאות לפיצויי             הפיטורין לאחר התפטרות העובד …  ע"מ 5
3 .1  פירוט ודוגמאות לתנאי הזכאות לפיצויי פיטורין מהפסיקה  …  ע"מ 5-12
3 .2 ביקורת לגבי החוק בנוגע לתנאי הזכאות לפיצויי פיטורין       שלא כדין
ע"מ 12-13
                 4.   דיון ומסקנות …
ע"מ 14         5.   ביבליוגרפיה –
ע"מ 15