תושבות היחד לפי פקודת מס הכנסה - תיקון 132

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תוכן עניינים
                                     עמוד
1 .       אופן קביעת תושבות של יחיד ע"פ פקודת מ"ה
1 .1.            מבוא –..3
1 .2.            החשיבות שבקביעת מקום מושבו של היחיד -…3
1 .3.            הגדרת תושב ישראל -..3
1 .3.1.                  מבחן מהותי -..4
1 .3.2.                  מבחן טכני –4
1 .4.            המשמעות המעשית של חזקות ימי השהייה -…4-5
1 .5.            מהי שנת מס ?
5
1 .6.            האם החזקות הינן חד כיווניות ? -.5-6
1 .7.            ההלכה הפסוקה –..6-7
1 .8.            משמעותה המשפטית של החזקה -.7-8
1 .9.            סמכויות שר האוצר
1 .9.1.                  קביעת מי שאינו תושב כתושב –..8-9
1 .9.2.                  קביעה כתושב חוץ –…
9
2 .       אמנת המס של ישראל וארה"ב
2 .1.            מבוא 10
2 .1.1.                  מטרות אמנת המס –..10-11
2 .1.2.                  כשלים ביישום אמנת המס -.11
2 .2.            קביעת מקום מושבו של היחיד בארה"ב .11
2 .2.1.                  מבחן ה"גרין קארד" 11
2 .2.2.                  מבחן הנוכחות המהותית -.11-12
2 .2.3.                  הסכמה הדדית -…12
2 .3.            המבחנים שוברי השוויון לפיהם תוכרע שאלת התושבות –..12
2 .3.1.                  מבחן בית הקבע …12-13
2 .3.2.                  מבחן מרכז האינטרסים החיוניים 13
2 .3.3.                  מבחן מקום המגורים הקבוע -.13
2 .3.4.                  מבחן האזרחות -…13
2 .3.5.                  הסכמה הדדית –14
2 .3.6.                  היחס בין כללי התושבות באמנה לבין הדין הפנימי –14
3 .       סיכום –…14
4 .       ביבליוגרפיה ..15

1   אופן קביעת התושבות של יחיד ע"פ פקודת מ"ה
1 .1   מבוא
החל מיום 1/1/03 נכנס לתוקפו החוק לתיקון פקודת מס הכנסה – תיקון מס' 132 .
טרם התיקון הנ"ל נקבע הכנסות הנישום החייבות במס ימוסו על בסיס טריטוריאלי, תוך התחשבות בהכנסות אשר הופקו או נצמחו בישראל בלבד הרי שהחל מכניסת התיקון לתוקף נקבע כי הכנסות הנישום החייבות במס ימוסו על בסיס פרסונאלי, תוך התחשבות בכלל הכנסותיו של תושב ישראל, ללא כל תלות במקום הפקתן. עם שינוי בסיס המיסוי, תוקנה במסגרתו של תיקון מס'
1 32 אף הגדרתו של" תושב ישראל" , כך שאם הנהיגה בעבר פקודת מס הכנסה לעניין זה מבחן טכני ופשוט הבודק קיומה של אי-היעדרות מן הארץ, למעט היעדרות בעלת אופי ארעי, הרי שכיום רואה הפקודה בנישום כיחיד תושב ישראל כאשר מדובר באדם אשר מרכז חייו, על כל המשתמע מכך, מצוי בישראל .

1 .2     החשיבות שבקביעת מקום מושבו של יחיד חשיבות ההגדרה של "תושב ישראל" לגבי יחידים גדלה מאד בשנים האחרונות. החשיבות גדלה עקב העובדה שאנו נמצאים בעידן הגלובליזציה שבו יש תנועה גדולה מאד של יחידים ממדינה למדינה ובכך יחסי המסחר והפעילות הכלכלית החובקים ימים ויבשות הפכו לחזון נפרץ (ישראל עברה מגמות של שינויים גם בנושא זה הליברליזציה בסחר בינלאומי ובכל הקשור במטבע חוץ). לכן, עקב הבנת המגמה העולמית, עברה מדינת ישראל לגישה חדשה של מיסוי תושביה על בסיס פרסונאלי וזאת עקב המלצות ועדת רבינוביץ'. משמעות הדבר היא שתושב ישראל חייב במס בישראל לגבי הכנסותיו בכל בעולם.
הגדרת יחיד כתושב ישראל חופן בתוכו חובות רבות, הן במישור הכספי – חובת תשלום המס בישראל על הכנסותיו בחו"ל והן במישור הפלילי- חובת הדיווח שחלה על תושב ישראל לרשויות המס. לעומת זאת אדם שלא הוגדר תושב אינו חייב כאמור בדיווח. נדגיש כי אי דיווח למס הכנסה עבור מי שהוא תושב היא עבירה פלילית כמו כן דיווח לא נכון לגבי העובדות המובילות למסקנה כי תושב ישראל אינו אמור להיחשב תושב ישראל מהווה דיווח כוזב שגם זה נחשב כעבירה פלילית. אנו רואים כי בכל העולם קיימת בעיית התמודדות עם בנושא זה , הפתרונות שנמצאו הם ע"י ניסיונות ליצור הגדרות תושבות ברורות יותר וכמו כן ע"י אמנת מס בינלאומיות.