ניתוח החברה הישראלית באמצעות המשפחה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 1940
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

בעבודת סיום  זו  ניבטת החברה הישראלית דרך יחידת מיקרו שלה: המשפחה הישראלית.
משפחה, לפי ההנחה הסוציולוגית המסורתית מהווה את אבן היסוד ההכרחית לכל חברה אנושית. בעבר, הגדרת המושג משפחה היה  מודל של שני בוגרים-זוג דו מיני- אשר יולדים ילדים ומגדלים אותם, ויוצרים יחידה משותפת הנקראת בימינו משק בית.
 תיאור זה מדגים כיצד נתפס מושג המשפחה בימים עברו. בימינו מושג המשפחה הינו נרחב יותר וכולל בתוכו סוגים שונים של  מבנים אשר מהווים עבור אותם חברתו ומסורות בהם הם נמצאים את מושג המשפחה.
אחת הדרכים המקובלות בימינו להגדרת משפחה  מוצגת כמוסד חברתי המאגד יחידים לקבוצות שיתופיות לשם הולדת ילדים וגידולם. ההשתייכות ליחידות חברתיות אלה מושתת על שארות, שזהו קשר חברתי המבוסס על קרבת דם, נישואין, או אימוץ המאגד אנשים למשפחות.
המשפחה, גם בחברה הישראלית מהווה אבן יסוד של במבנה החברתי הישראלי. עבודה זו תעסוק בניתוח  שני מודלים של משפחות ישראליות, אשר מקיימות את המבנה המסורתי והמקובל של הגדרת המשפחה. על מנת לבצע ניתוח זה נערך  ראיון מקדים לשתי משפחות שונות. עבודה זו תציע דרכי פרשנות שונות של ממצאי הראיון. תהליך הפרשנות יתמקד  בזווית ראייה חברתית  התואמת את החברה הישראלית של ימינו. מהלך הפרשנות יתבצע ע"י ההשוואה בין שני המודלים דרך הפרמטרים של  מבנה המשפחה – מהם התפקידים השונים במבנה המשפחה, תפיסה עדתית, דמוגרפית, כלכלית ופוליטית של שתי המשפחות אל מול תפיסות חברתיות ישראליות.