עבודה בעקרונות השיווק על חברת קוקה קולה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7788
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

מגישים:
תמצית מנהלים בעבודה זו חקרנו את רזי השיווק של חברת "קוקה קולה" ישראל. בעבודה זו התמקדנו בעיקר בשני מוצרי החברה- הקולה ה"שחורה" ודיאט קוקה קולה. תחילה, נתנו סקירה קצרה על מהות החברה אשר נמצאת בשוק הישראלי מאז 1968
ובמשך הרבה שנים הייתה החברה השולטת ללא עוררין בתחום המשקאות הקלים. המהפך בשליטה או יותר נכון- התחרות החלה בשנות ה-90 כאשר חברות כמו: טמפו בע"מ החלו לייצר משקאות קלים.
בחנו את הסביבה העסקית שבה נמצאת החברה ברמת המיקרו והמקרו על מנת לראות כיצד גורמים שונים בשוק המקומי והעולמי משפיעים על פעילות השיווקית של החברה, רווחיה, נתח השוק שלה וכדומה. גילינו שענף המשקאות הקלים במדינת ישראל הוא ענף מקובץ שבו נתח השוק העיקרי הוא של חברת קוקה קולה ישראל (כ- 70%) ושותפות בו חברות נוספות: טמפו תעשיות בירה בע"מ, יפאורה תבורי בע"מ, סופר דרינק בע"מ ומי עדן.
לאחר מכן, בחנו את האסטרטגיה שבה דוגלת החברה על מנת לשמור על נתח השוק שלה ולמקסם את רווחיה. גילינו שחברת קוקה קולה ישראל משתמשת בעיקר באסטרטגיה מונהגת לקוחות- עיקר רצונה של החברה לדעת את רצונות הלקוחות ולספק רצונות הללו, בשילוב עם התרחבות אופקית שעיקריה רכישת בעלות או בעלות חלקית על חברות מתחרות בתחום המים המינראליים אשר מהוות תחרות לא ישירה, ורכישת חברת "טרה" המייצרת משקאות בריאות חלביים. רכישת בעלות על המתחרים נעשית בעיקר עקב יתרון לגודל שיש ל"קוקה קולה" ישראל ו"השתלטות" זו מאפשרת לחברה לפתח מוצרים חדשים תחת שם המותג שלה או להשתלט על נתח שוק של המתחרים וע"י כך למקסם את רווחיה. בדקנו מהו קהל היעד של החברה ועל מי היא ממקדת את תשומת ליבה בפרסום ושיווק של מוצריה. נוכחנו לדעת שחברת קוקה קולה מתמקדת בנוער ובצעירים בגילאי
1 2-18 בעיקר. על מנת לעורר את תשומת הלב של הקהל הצעיר החברה דואגת למימון והקמה עצמאית של אירועי מוסיקה כמו: "כפר המוזיקה בניצנים" שנערך מידי שנה בקיץ עם מיטב מאומני ישראל ופרסומות הדוגלות בחופש, רעננות, ספונטאניות ואהבה אשר קרובים לליבם של הצעירים באשר הם ואף נוגעת בליבם של המבוגרים יותר שנזכרים דרך הצפייה בפרסומת בנעוריהם בנוסטלגיה. החברה גם דואגת ללקוחות מבוגרים יותר ומציעה להם מבצעים אטרקטיביים על מארזים משפחתיים של מוצריה.
מאידך גיסא, בחנו איך הצרכנים תופסים את החברה ומוצריה, גילינו שקוקה קולה ודיאט קוקה קולה נחשבים למוצר יוקרתי- כלומר מחירם בשוק המשקאות לא זול אולם טעמם איכותי. בסוף העבודה הצגנו את המלצותינו לחברה לגבי המשך דרכה בתחומים בהם היא עוסקת ואלה שעליהם היא רוצה לחשוף את עצמה.
תיאור החברה:    חברת "קוקה קולה" היא חברה אמריקנית ותיקה ונפוצה בתחום המשקאות הקלים. היום היא תאגיד בינלאומי ומותג החולש על העולם כולו כמו תאגידי מזון בינלאומיים אחרים שהפיצו את מותגיהם בעולם כולו במיוחד החל במחצית השנייה של המאה העשרים.
בשנות קיומה (החל משנת 1891) היא ייצרה יותר מ – 230 סוגים של משקאות. המוצר העיקרי הוא משקה קוקה קולה. החברה מייצרת אף מיצים וקפה, אך בעיקר משקאות קלים כמו ספרייט, פאנטה ותרכיז קולה. המרכז של החברה נמצא באטלנטה, ארצות הברית החברה מוכרת את מוצריה בכ – 200 ממדינות העולם.

ניתוח הסביבה הפנימית:

                                                                                      ניתוח הסביבה החיצונית:                              –
תיאור השוק ומבנה התחרות –