תיאור כוזב ושקר מפגיע- השוואה בין העוולות המסחריות
מוסד לימוד | האוניברסיטה העברית, ירושלים |
מקצוע | משפטים |
מילות מפתח | הגנת הצרכן, עוולות מסחריות, שקר מפגיע, תאור כוזב, תחרות עסקית |
שנת הגשה | 2004 |
מספר מילים | 2245 |
מספר מקורות | 20 |
תקציר העבודה
עוולות השקר המפגיע והתיאור הכוזב, המהוות את נושא העבודה, באות להגן על התובע מפני פרסום כוזב העלול לפגוע באינטרס עסקי של התובע. הפרסומת הכוזבת פוגעת ישירות בעוסק בכך שהיא גורמת לאבדן לקוחות לטובת המתחרה המכזב. העסק ושמו הטוב הינם בגדר קניין רוחני. פגיעה בשם טוב של העסק פוגעת בקניין של העסק, שהיא זכות בעלת ערך כלכלי, זוהי פגיעה בזכות לקניין המוגנת בחוק יסוד:כבוד האדם וחירותו. מול האינטרס הזה מצוי חופש העיסוק וחופש הביטוי של הכלל, ועל כל על אלה יש להוסיף את האינטרס הציבורי בתחרות חופשית. על הדין לאזן בין האינטרסים הללו.
העבודה תעסוק באיזונים אלה, תוך בחינתם כפי שהם באים לידי ביטוי בתאור כוזב, שהינה חלק מחוק עוולות מסחריות.
בחינה זו תיעשה תוך השוואת התאור כוזב לשקר מפגיע הוותיק במשפטינו, השוואה זו תסייע לעמוד על מטרות התאור כוזב, ובמה הן נבדלות ממטרות השקר מפגיע, כך ניראה אילו שיקולים נלקחו בחשבון בחקיקת התאור כוזב ולמה לא בוטלה על ידה העוולה החופפת לכאורה, השקר מפגיע. בנוסף, נבחן האם כל האינטרסים הראויים להגנה מוגנים ע"י שתי עוולות אלה ביחד ו/או לכוד והאם יש הצדקה לקיומן של שתי העוולות או שמא יש לבטל אחת מהן. העבודה עם הערות שוליים, ללא ביבליוגרפיה