עבודה תיאורטית על ילדים מוכים והורים מכים
מוסד לימוד | אוניברסיטת בר-אילן |
מקצוע | קרימינולוגיה |
מילות מפתח | אלימות במשפחה, הורים מכים |
שנת הגשה | 2005 |
מספר מילים | 2760 |
מספר מקורות | 21 |
תקציר העבודה
עד שנות החמישים של המאה הקודמת, ילדים נחשבו כרכוש הוריהם וכל הורה התנהג עם ילדו כראות עיניו. שינוי ברגישות החברה והכרה בבעיות האלימות וההתעללות בילדים בשנות השמונים ואילך, תרמו בין השאר לריבוי הדיווחים על התעללות בילדים (Begin, 1996). מתוך השנתון הסטטיסטי "ילדים בישראל-2004" (2004), עולה כי בשנת 2002 בלבד נפתחו 3124 תיקים נגד הורים מתעללים, גידול של למעלה מ 100% יחסית לשנת 1998.
לעתים קרובות נתפסת תופעת הילד המוכה במשמעותה המילולית- ילד המקבל מכות. למעשה, התופעה רחבה הרבה יותר, והיא כוללת כל מעשה או מחדל של המבוגר כלפי הילד, הגורם, או יכול לגרום לילד נזק פיזי או רגשי ולפגוע בהתפתחות.
אני אתמקד בעבודה זו בגורמים לפגיעה הפיזית תוך שימת דגש על מאפייני ההורה הפוגע, ובתיאוריות שונות המנסות להסביר את תופעת התעללות הורים בילדים. בנוסף, ארחיב מעט על ההשלכות התפתחותיות של התעללות על הילד.