סמינריון בנושא הטרדה מינית, ציון- 89

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 11491
מספר מקורות 41

תקציר העבודה

מבוא
הטרדה מינית הינה תופעה אשר קיימת בכל מקום, תרבות וזמן. כראיה אפשר למצוא לתופעה עדויות עוד מתקופת התנ"ך כדוגמת אשת פוטיפר אשר הטרידה את יוסף, ותמר, אשר נאנסה על ידי אחיה. שני המקרים הללו מראים לנו כי סחיטה באיומים לשם מעשים מיניים תוך שימוש בעילת פיטורין (אשת פוטיפר איימה לפגוע בתפקידו ובמעמדו של יוסף, אם יסרב להתמסר לה), מעשים מגונים הבאים לשם גירוי מיני (אשת פוטיפר ניסתה להפשיט בכוח את יוסף), הצעות חוזרות בעלות אופי מיני (אשת פוטיפר אשר דרשה יום ביומו כי יוסף ישכב עימה והוא התמיד בסירובו – כל יום מחדש), התייחסות מבזה או משפילה המופנית לאדם ביחס למינו, מיניותו או נטייתו (תמר פחדה מההשפלה שתבוא לאחר שייודע כי נאנסה), היו קיימים עוד בימי קדם ותופעות אלו שזורות בהיסטוריה עד ימינו אלה. אך למרות ההיסטוריה הארוכה, הטרדה מינית זכתה להכרה רק באמצע שנות השבעים, לאור פעילותן של תנועות פמיניסטיות והתערבותם של פעילים באיגודים מקצועיים שחתרו למניעת הטרדה מינית בעבודה. בשנת 1988 נחקק בישראל חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אשר אסר על אפליית עובדים, בין היתר על רקע מיני. זאת היתה ההכרה המשפטית הראשונה לכך שבמקומות עבודה המעסיקים גברים ונשים יכולות לצוץ בעיות ייחודיות שדורשות פתרונות ייחודיים בחקיקה. בשנת 1998 התקבלה במדינת ישראל הצעת החוק למניעת הטרדה מינית, שנועדה לשנות מציאות חברתית שמנציחה זה מאות בשנים את מעמדה הנחות של האשה לעומת הגבר. בהתאם לכך, מטרת החוק, כפי שמפורטת בסעיף 1 לחוק, היא: "לאסור הטרדה מינית כדי להגן על כבודו של אדם, על חירותו ועל פרטיותו, וכדי לקדם שוויון בין המינים". כלומר, חקיקה זו לא נועדה רק כדי לטפל בבעיה נקודתית אלא גם כדי להוביל שינוי תודעתי ולהצביע על הערכים ועל הנורמות הרצויים. עד לחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, לא היה בישראל דין אחד שקבע איסור מפורש וכללי על הטרדה מינית בכל הקשר. מאז חקיקת החוק ועד היום, מודעות הציבור לנושא ההטרדה המינית הלכה וגברה, בעיקר "בסיועם" של אישי ציבור ופוליטיקאים, אשר העלו את הנושא לסדר היום, לאו דווקא על ידי יוזמות חקיקה…
כיום, הפך המונח "הטרדה מינית" לשגור בפי כל. נדמה כי קשה לפתוח עיתון מבלי לגלות עוד נבחר ציבור, מנהל בכיר או קצין ששמם נקשר למעשה זה. אנו לומדים כי הטרדה מינית הינה מעשה פסול שיש להוקיעו, וכל עובד ועובדת, ובעיקר מעביד, עוברים סדנאות מיוחדות המכינות אותם כיצד להתמודד עם הנושא במקום העבודה. באופן כמעט אינסטינקטיבי, הטרדה מינית נתפסת בעינינו כהתנהגות אסורה.
לאור זאת, מפתיע לגלות כי גם היום, שמונה שנים לאחר חקיקת החוק, קיימת עדיין עמימות לגבי מהי אותה 'התנהגות אסורה', מה צריך להיכלל תחת הגדרה זו, והאם ראוי לטפל בתופעה זו בכלים משפטיים בכלל, ופליליים בפרט.
המחלוקת המשפטית סביב נושא ההטרדה המינית הפרתה דיונים אקדמיים רבים, והיוותה כר פורה למאמרים רבים. לדעתנו, מגוון הדעות הקיימות הופך את התופעה הזו למעניינת וראויה להעמקה.
זאת, בנוסף לחשיבות הרבה שקיימת לנושא (גם עקב העובדה ששתינו נשים), ולעובדה שגם כיום, בחברה ה'מודרנית', המתקדמת' וה'נאורה' בה אנו חיות אי השוויון בין גברים לנשים עדיין רחוק מלהיעלם – הובילו אותנו לבחור בחוק למניעת הטרדה מינית כנושא לעבודה זו.
נבקש לבחון מהי הטרדה מינית, מה הוביל להסדרת "תופעה" זו בחוק פלילי, מהן השלכותיה של ההסדרה בזירה החברתית- ציבורית- פוליטית, והאם השיג החוק את מטרותיו.  בתחילה, נסקור את המצב המשפטי בטרם חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, ומה היו הנסיבות והגורמים אשר הובילו לחקיקתו. בנוסף, ננתח את החוק מבחינה משפטית ונעמוד על הבעייתיות שנובעת מניתוח זה. לאחר מכן, נציג דברי ביקורת מהיבטים שונים ואת ההצעות האלטרנטיביות מפי אותם המבקרים. בהמשך, נבדוק כיצד מיישם בית המשפט את החוק, ולבסוף נבחן את החוק לאורן של מטרות הענישה ונציג את עמדתנו לאחר בחינת הנושא.
תוכן עניינים
מבוא -..  עמ' 4
ההתמודדות עם תופעת ההטרדה המינית טרם חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית ..  עמ' 6
התהליכים שהובילו לחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית וקבוצות אינטרס –..  עמ' 7
כיצד נזהה הטרדה מינית —  עמ' 9
האיסור פלילי על הטרדה מינית- דיון ביקורתי —  עמ' 14
              פגיעה בעקרונות היסוד של הדין הפלילי -.  עמ' 15
              הצדקות וביקורת על פליליות החוק- טיעונים במישור הציבורי- חברתי -..  עמ' 19
              החוק מפרספקטיבה פמיניסטית: מתופעה מגדרית למקרה פרטי .  עמ' 20               החוק כמנציח נשיות קורבנית –  עמ' 21
ההטרדה המינית תופסת את אור הזרקורים –..  עמ' 23
             פרשת ניר גלילי –.  עמ' 23
             פרשת עופר גלזר —  עמ' 26
             פרשת קצב ורמון —  עמ' 28
החוק למניעת הטרדה מינית לאור מטרות הענישה ("על קצה המזלג") -.  עמ' 30 סיכום -.
עמ' 31
בבליוגרפיה
עמ' 33