מפרק חברות, חובותיו זכויותיו ודרכי מינויו- סמינריון 30 עמ'

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8047
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

תוכן עניינים
פרק 1: פתח דבר                                                                                                      2
פרק 2: סוגי המפרקים                                                                                                
4
1 .          מפרק זמני הקודם למתן צו פירוק                                                                          
4
2 .         מפרק זמני לאחר מתן צו פירוק- הכונס הרשמי כמפרק זמני                                   5  
3 .         מפרק קבוע                                                                                                               
6 פרק 3: חובת האמונים של המפרק                                                                     9
המקור הנורמטיבי לחובת האמונים של המפרק                                                 9
למי חב המפרק את חובת האמונים                                                                            12
 השיקולים בדבר הדין הראוי                                                                                   14   פרק 4 : פסיקה ישראלית                                                                                   18
פרק 5 : משפט משווה                                                                                         22
                                                                                    א.      משפט משווה לפי הדין האמריקאי –  בראי הדין והפסיקה                                     22
ב.       משפט משווה לפי הדין האנגלי – בראי הדין והפסיקה                                              23
                                                            פרק 6:
סיכום                                                                                                                   
5                                                                                                                                                  רשימה ביבליוגרפית                                                                                               26
פרק 1 : פתח דבר הליכי פירוק חברות מביא לסיום חייה של החברה ולפירוק הקשר החוזי בינה לבין חבריה ובינם לבין עצמם. אם כי מרבית המקרים של פירוק חברות הם אלה שמקורם בחדלות פירעון של החברה, יכולים להיות גורמים אחרים שיניעו את מהלך הפירוק. כך, לשם הדוגמא, חילוקי דעות חמורים בין בעלי המניות בחברה שאינם מאפשרים המשך ניהולה של החברה באופן תקין או רצונם של בעלי המניות לממש את השקעתם בדרך זו.
הדין הישראלי מכיר בשלושה סוגים של פירוק:
פירוק מרצון פירוק על ידי בית משפט פירוק בפיקוח בית משפט  בקשה לפירוק חברה בידי בית-משפט יכולה להיות מוגשת בידי מספר גורמים ובהם : החברה עצמה, נושה של החברה, משתתף של החברה, בנסיבות מיוחדות היועץ המשפטי לממשלה, הכונס הרשמי ורשם החברות. הכונס הרשמי, מכוח תפקידיו על פי דין, מעורב אך בהליכי הפירוק מהסוג השני, דהיינו :
פירוק על ידי בית המשפט.
  הסמכות להורות על פירוק חברה מוקנית לבית המשפט המחוזי, שבאזור שיפוטו מצוי משרדה הרשום של החברה או מקום עסקיה העיקרי. בית המשפט של הפירוק הוא בעל מומחיות ייחודית בתחום דיני חדלות הפירעון. מחובתו לשקול את האינטרסים של הגורמים השונים המעורבים בהליכי הפירוק (בין היתר: בעלי המניות, הנושים והעובדים) ולאזן ביניהם. אף היעילות הדיונית מחייבת את ריכוז ההליכים בפני ערכאה אחת ומניעת פיצולם בין בתי משפט שונים.
סמכות בית המשפט להורות על פירוק החברה מוסדרת בסעיף
5 7 לפקודת החברות (נוסח חדש), תשמ"ג –
1 983, המונה את העילות האפשריות להגשת בקשה לפירוק חברה. עילות אלה כוללות גורמים ספציפיים המצדיקים בקשה לפירוק ובהם : החלטה מיוחדת של החברה בדבר פירוקה, אי תחילת עסקים או הפסקה בניהול עסקים וחדלות פירעון וסעיף סל של "פירוק מטעמי צדק ויושר", המקנה לבית המשפט שיקול דעת נרחב בהחלטתו בעניין פירוק.
לאחר הדיון בבקשת הפירוק יכול בית המשפט לדחות את הבקשה או להורות על פירוק החברה.
 הפירוק גורם להפסקת משרתם של האורגנים המוסמכים בחברה, ובמקומם עוברות הסמכויות הדרושות לצורך פירוק יעיל לידי המפרק. המפרק הוא האורגן העיקרי בפירוק ותפקידו בחברה אינם דומים לאלה של נושאי המשרה שהוא מחליפם.
מעמדו המשפטי דומה למעמדו של נאמן לטובת הנושים הבלתי מובטחים, שכן תפקידו העיקרי הוא איסוף נכסי החברה, מימושם וחלוקתם לנושים לפי סדר הנשייה והקדימויות הקבועות בדין. בצד הסמכויות הרחבות שעוברות לידי המפרק,  רשאים הגורמים העשויים להיות מושפעים מהפירוק לפנות לביהמ"ש בכל עניין הנוגע לפירוק. משמע, ביהמ"ש יוכל להפעיל את שיקול דעתו ולהתערב באמצעות מתן הוראות בעניינים הקשורים לניהול הפירוק.
במסגרת עבודה זו, ננסה לעמוד על האיזון בין האינטרסים העומדים בפני המפרק בתפקידו. איזון זה, מתקיים במסגרת האחריות והחובות שמוטלות על המפרק כלפי החברה כגוף, כאשר במסגרת שיקוליו עליו להתחשב במכלול האינטרסים של הנושים והמשתתפים האחרים בחברה. את האיזון נבחן תוך העמקה בדין הקיים והאיזון ובכלים שהדין מציע, ליצירת ההגנה ההולמת על הנושים ושאר הגורמים הקשורים לחברה. בפרק 2 של עבודה זו, נסקור בקצרה את סוגי המפרקים המתמנים על-ידי ביהמ"ש, דרך מינויים, אופי תפקידם וסמכויותיהם. בפרק 3, נדון בחובות המהותיות של המפרק ובעיקר בחובת האמונים. נדון במקורה הנורמטיבי, למי חב המפרק חובת אמונים ונאמנות?  מכוח הדין הכללי והפסיקה. בפרקים 4-5 נעסוק בסקירת הדין הקיים בארץ, בארצות הברית ובאנגליה.
בתחום החובות המוטלות על מפרקי החברות וכונסי הנכסים  נדון בקושי של תפקיד המפרק, בסתירות הקיימות בתפקידו. לבסוף, נסקור את הכלים האפשריים באמצעותם ניתן להעניק הגנה הולמת, תוך בחינת האיזון בין החובות והסמכויות המוטלות על המפרק.