שינויים ומעברים ארגונים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4624
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

חברת אל על הוקמה בשנת 1948 והינה המוביל הלאומי של מדינת ישראל.
ראשית התפתחותה של חברת אל על התנהלה על פי צרכיה ודרישותיה של מדינת ישראל והינם תולדה של חברה המתפתחת על תשתית של חברה מסחרית טהורה אשר במהלך השנים הפכה החברה למוביל תעופה בינלאומי, יוקרתי וייחודי בבעלות הממשלה.
בשנת 2005
חדלה החברה להיות חברה ממשלתית ובעליה היום הינם קבוצת כנפיים בראשות האחים בורוביץ עם נתח אחזקה של 39.6% מהמניות.
מדינת ישראל מחזיקה 21.72%, העובדים מחזיקים 8.5% והשאר מוחזק בידי הציבור. מתוקף היותה עדיין בחלקה, חברה ממשלתית חלק מקוויה עדיין פוליטיים כגון: מצרים, ירדן וחבר העמים.
החברה נאלצת להסתגל תמידית לשינויים הרבים ולהשתנות כתוצאה מהשפעות חיצוניות ופנימיות.
המצב הביטחוני משפיע על התיירות הנכנסת, המצב הכלכלי ומחירי הדלק העולים המהווים כ- 35% מהמחזור השנתי משפיעים על תנועת הנוסעים הן הישראלים והן תיירים מרחבי העולם.
בנוסף, החברה עומדת מול מתחרים רבים שהעיקרים בניהם הם חברות התעופה הישראליות ארקיע וישראייר וכן החברות הזרות.
כיום בחברה צי מטוסים של 36 מטוסי בואינג  אשר 28 בבעלות החברה ו-8 מטוסים מוחכרים בהחכרה רטובה, צי המטוסים רובו חדש וגילם הממוצע נע על פני 12 שנים ומתוחזק על ידי עובדי החברה בלבד.
עיקר פעילותה של החברה בהובלת נוסעים ומטענים כולל כבודה,דואר ועוד בין ישראל למדינות חוץ בכל רחבי העולם.
החברה עוסקת גם בהחכרת ציוד טיסה, במתן שירותי בידוק ותחזוקה בנמל האם שלה וכן במכירת מוצרים פטורים ממכס.
בנוסף,באמצעות חברות בנות וקשורות,עוסקת החברה בפעילויות נלוות – שהעיקריות בהן הן טיסות שכר, ניטול מטענים,ייצור ואספקת מזון למטוסים וניהול סוכנויות ונציגויות בחו"ל.
לקוחות החברה העיקרים הם כלל הציבור ומוסדות ממשלתיים, המונחים על פי התקנות לבצע את טיסותיהם בתפקיד באמצעות חברת אל על (למרות שחברת אליטליה זכתה בחודש אוגוסט 2006 להטסת נציגי הממשלה).
בחברה מועסקים  כ –  3500 עובדים קבועים וכ -2000 עובדים זמנים. אשר מוצבים בארץ ובנציגויות בחו"ל.  ההנהלה הראשית של החברה ממוקמת במשרדי החברה בנתב"ג.
לאחר הפרטת החברה בשנת 2005 התפטר מנכ"ל החברה דאז עמוס שפירא ומונה חיים רומנו כמנכ"ל חדש. מהלך השינוי שבוצע בחברת אל על לאחר ההפרטה ועם כניסתו של מר חיים רומנו לתפקידו כמנכ"ל החברה  מביא שינוי שנוהל כמעט כולו בניגוד למודל השינוי המתוכנן. אין פלא איפה ששינוי זה נכשל. יחד עם זאת, גורמים ברמה האסטרטגית מדרבנים את ההנהלה לנסות ולבצע שוב את השינוי  והפעם באופן הולם יותר.
תחקור  השינוי והסקת המסקנות בארגון בוצעו על ידי מח' או"ש  על ידי ראיונות  עם נציגי ועד העובדים וכן ראש אגף מע' מידע וכפיפיו.
תוכן עניינים
מבוא
2 -3
תיאור הארגון
4 תיאור השינוי 5-9
יישום תהליך השינוי בארגון  – הערכה ביקורתית והמצב הרצוי
1 0-15
סיכום
1 6
ביבליוגרפיה
1 7
נספחים
1 8