הקיבוץ כמיקרוקוסמוס של מדינת לאום

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2001
מספר מילים 5502
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

הקיבוץ כמיקרוקוסמוס של מדינת לאום – תקציר אחת ההגדרות היותר-כוללנית של "מדינת לאום" היא – קבוצת אנשים שיש לה ערכים משותפים והיושבת גם בסביבה גיאוגרפית אחידה (מתוך קורס באזרחות של האוניברסיטה הפתוחה באינטרנט). הגדרה זו מתאימה גם למסגרת שאינה "מדינת לאום", כמו למשל – הקיבוץ. בעבודה זו אנסה להשוות בין הקיבוץ לבין מדינת-לאום, כשתי מסגרות "חברתיות", עם מאפיינים יחודיים משלהן. נראה לי שיש מקום להשוואה, לאור מספר נקודות השקה בין שתי המסגרות האלו, כאשר יש לזכור כי "השוואה" פירושה מציאת הדומה, אך גם השונה – בין שתיהן. השוואה זו מעניינת אותי, משום שזוהי נקודת מבט אחרת על הקיבוץ, ואולי – אם נמצא שיש דמיון בין השתיים – נוכל גם לראות את מגמת ההתפתחות של הקיבוץ, על פי השינויים שחלים כיום במדינות הלאום, היחלשות הלאומיות, אירופה המתאחדת וכו'. בהשוואה זו אבדוק את מאפייני מדינת הלאום ואראה כיצד הם תואמים (או לא) לקיבוץ, על פי הרעיונות לפיהם הוקמו הקיבוצים:
האם גם קיבוץ, על מנת להישרד, צריך שתהיה לו שפה משלו, תרבות, טריטוריה, עבר משותף, מסורת, ערכים ספציפיים המועברים מדור לדור ושאר מאפייניה של מדינת-לאום, ובאיזו מידה – היחלשותה של הלאומיות זהה להתפוררותו של הקיבוץ כיום ואולי הפיכתו ל"מדינה רב-תרבותית"?  בעבודתי נעזרתי במאמרו של יוסי יונה "מדינת כל אזרחיה, מדינת-לאום או דמוקרטיה רב-תרבותית? – ישראל וגבולות הדמוקרטיה הליברלית", במאמרים שכתב ברוך קימרלינג בנושא "מדינת לאום", במחקרים של "המכון לחקר הקיבוץ" על הקיבוץ בראשיתו ובחומר הביבליוגרפי שקראנו במהלך הקורס. יחד עם אלה, הוספתי כיצד אני אישית רואה את הדברים, דרך חיים בתוך החברה הקיבוצית וגם תוך ניסיון להביט עליה באופן אובייקטיבי עד כמה שאוכל.
אני מוצאת לנכון לציין, כי ברוב ההשוואות התייחסתי לקיבוץ בהיבט האוטופי שלו, כמו שחלמו עליו הוגיו ומייסדיו, ויחד עם זאת – הבאתי גם דוגמאות מן השינויים שחלו, על מנת להשלים את ההשוואה.
תוכן העניינים:
עמ' מבוא
3
השוואה על סמך הגדרת המושגים
4 מדינת הלאום/הקיבוץ עפ"י הקולינרים
8 מדינת הלאום/הקיבוץ עפ"י ההשקפה הרומנטית והליברלית 9
מדינת הלאום/הקיבוץ כמסגרת פלורליסטית
1 3
מדינת הלאום/הקיבוץ עפ"י הפונקציונליסטים
1 4
שפה, סמלים, מסורת
1 7
סיכום
1 9
ביבליוגרפיה
2 0