פועלו המדיני של תומאס ג'פרסון בממשלה הפדראלית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים :

1 .      מבוא

2
2 .      סקירה ספרותית  – הפוליטיקה בארצות הברית 1776 – 1800 -. 3-9
3 .      תומס ג'פרסון ופועלו המדיני -. 10-19
3 .1  פרשת הבנק המרכזי
3 .2  הג'פרסוניים נגד הפדרליים
3 .3  החלטות קאנטקי
3 .4  כהונתו של ג'פרסון
3 .4.1 עסקת לואיזיאנה
4 .      דיון –..
20-24
5.      סיכום ומסקנות —
5 -26
6 .      ביבליוגרפיה . 27

1 . מבוא
המיתולוגיה שנרקמה מסביב לתומס ג'פרסון היא מן הגדולות בהיסטוריה האמריקאית. ג'פרסון צויר כדמוקרט קנאי לוחמני, כפיזיוקרט שדחה ונאבק בכלכלה הרכושנית הקניינית, כמהפכן שפורר את הרקמה החברתית בווירג'יניה וכפטרונה של מהפכת 1800 ששינתה את פני הפדרליזם האמריקאי.
היסטוריונים מעלים על הכתב את הפכפכנותו של ג'פרסון, שהייתה טבועה בו מטבע ברייתו, ואשר הובילה אותו בדרך בה ערכיו ועקרונותיו הוגמשו לא פעם למען מטרות שהחשיב כנעלות.
בפוליטיקה האמריקאית תומס ג'פרסון מייצג את אבי הרפובליקניים הדמוקרטיים, את ראשיתו של הזרם האנטי – פדרליסטי אשר נאבק לשמור את סמכויותיהן של המדינות בידיהן, נאבק לחלק כוחות ולא לרכזן בידי ממשלה חזקה ריכוזית. האנטי תזה לג'פרסון היה אלכסנדר המילטון, אשר הוביל את הפדרליסטים וגיבש את עקרונותיהם. חזונו היה תעשייני וכלכלתו ריכוזית. המחלוקת בין המילטון לג'פרסון הובילה ליצירת שתי מפלגות – שתי דרכים לאמריקה.   עבודה זו עוסקת בהתחקות אחר הקמתם של שני הזרמים הפוליטיים החזקים בארה"ב – הפדרליסטי והרפובליקני, דרך פועלו המדיני של תומס ג'פרסון. התגבשותם של שני הזרמים עוד בימי ממשלתו של ג'ורג וושינגטון הצביעה על המאבק העיקש שעוד אמור לבוא.
המחלוקת הרעיונית העמוקה בין הפדרליסטים לרפובליקנים הובילה את אמריקה למלחמת אזרחים קשה, ולמהמורות מתמשכות בדרכה פוליטית של האומה הצעירה.
בפרק השני סקירה ספרותית הנוגעת למאורעות הפוליטיים בראשיתה של ארה"ב מ – 1776, השנה בה הצהירו המושבות על עצמאותן, ועד ממשלתו של ג'ורג וושינגטון. בפרק השלישי ידובר על פועלו המדיני של ג'פרסון  הן בממשלתו של וושינגטון והן כנשיא בעצמו. המחלוקת הרעיונית והפעילות המדינית נבחנת דרך אירועים משמעותיים נקודתיים שהתרחשו וסימלו את המאבק של שני הזרמים זה בזה.
בפרק הרביעי – הדיון – ינותחו האירועים המדיניים פוליטיים שדוברו בעבודה וינותח פועלו המדיני של ג'פרסון כמנהיג הזרם הרפובליקני.

2 . סקירה ספרותית – הפוליטיקה בארצות הברית 1776 –
1 800
1 .     –