תרבות וסביבה ארגונית של מרכז קהילתי תוך מיקוד בשינוי מותג ושינוי ארגוני

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4970
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מבוא
  "שינוי" הוא המרת מצב אחד במצב אחר. "במצב" כוונתנו לפעילות, להתנהגויות, לרגשות, לעמדות או       לסביבה פיזי; מצב שהיה קיים בזמן נתון ואינו קיים עכשיו או שצורתו או תוכנו אחרים משהיו, הוא מצב    שחל בו שינוי (פוקס, 1998).
העבודה מתארת את מרכז  "חוויות צפון" ואת השינוי שחל בו במהלך השנים האחרונות. מרכז "חוויות צפון" עבר שינוי  מותג , שינוי התפיסה שהייתה קיימת עד עכשיו בנוגע למתנ"ס: "לא עוד מתנ"ס" שמתאים יותר לשכונה המקומית בעלת אוכלוסייה עם מאפיינים סוציואקונומים נמוכים אלא מרכז קהילתי אטרקטיבי הפונה לציבור הרחב מגיל הרך ועד גיל הזהב . העבודה תתמקד בתרבות ובסביבה הארגונית של "חוויות צפון" תוך התייחסות לחומר תיאורטי רלבנטי לארגון ולשינוי שנבחר ותציע המלצות ולקחים שהופקו כתוצאה מכך.
תיאור הארגון והשינוי שחל במקומו מרכז "חוויות צפון", הינו אחד משישה מתנ"סים בעיר רחובות אשר שייך לרשת המתנ"סים. המרכז הוקם בדצמבר 2003, הוא מונה כ-20 עובדי מנהלה ביניהם: מנהל המרכז רכזי חוגים, תרבות, מחול, קהילה, נוער, גיל רך, אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים,מזכירות, תחזוקה ועוד.  בנוסף למנהלה יש כ-50 מדריכים בפעילויות השונות.
צוות המרכז ופעילותיו עברו ממבנה קטן וישן והלא כל כך אטרקטיבי למבנה מפואר ומושך.
יחד עם המעבר למבנה החדש חלו גם מספר שינויים בתפיסת המתנ"ס.
עם כניסתנו למבנה החדש והאיכותי החלו לחשוב על שם. במשך מספר חודשים לא התגבשה דעה.
לאחר מחשבות רבות שלא הניבו פרי הוחלט לצרף לצוות החשיבה  קופירטייר שיכניס קצת "פלפל".
הוחלט שאם צריך לבחור שם חדש למרכז חדש בואו נעשה מהפך רציני בכל רשת המתנ"סים.
המהפך הוא שינוי מותג, "לא עוד מתנ"ס".
כיון שמתנ"ס נתפס כמשהו שכונתי ומתאים יותר לשכבות החלשות של האוכלוסייה,  התחילו לחשוב על שם חדש לכל המתנ"סים בעיר. השם שהוצע הוא "חוויות". מעתה רשת המתנ"סים היא "רשת חוויות", וכל מתנ"ס בעיר הוא לא מתנ"ס יותר אלא חוויה. למשל,המתנ"ס החדש יקרא "חוויות צפון" (עקב מיקומו בצפון העיר),  מתנ"ס אושיות הפך ל"חוויות באושיות". גם הפעילויות והתחומים במרכזים נושאים בשמם את החוויה כך למשל הפעוטון של מרכז חוויות צפון נקרא "חוויוטף", חוג אמנות המשלב מספר אומנויות נקרא "חוויה יצירתית " ובית הקפה המופעל במרכז נקרא "חוויות בקפה" וכו'. כמו כן, המתנ"ס מוצג ומשווק ללקוחות כמרכז קהילתי ולא כמתנ"ס, דבר שעוזר לשמור על תדמית גבוהה יותר.
לאחר שינוי המותג רשת חוויות גיבשה לעצמה חזון:
חזון החברה: רשת המתנ"סים רחובות מובילה למצוינות ולאיכות גבוהה מתחומי חברה, קהילה, חינוך, תרבות ופנאי, בקהילה מעורבת ויוזמת. הלקוחות וצוות העובדים שותפים לחגיגה אחת גדולה, המביאה לעיר את ה-                      שבפנאי. הרשת מפתחת חדשנות ויצירתיות בעולם הפנאי, תוך הקשבה והתכוננות מתמדת לציפיות המשתנות של תושבי רחובות ופרנסיה.
עובדי החברה הם משאב משמעותי הדורש טיפוח ולמידה לאורך כל הדרך.
בהמשך העבודה, ננתח את השינוי שחל ב"חוויות צפון" ונראה כיצד השפיעה על הסביבה והתרבות הארגונית בה פועל המרכז.