התוכן וההיסטוריה של ספר מקבים א'

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 920
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

1 . זהות המחבר ורקע כללי שמו העברי המקורי של הספר לא ברור. אב הכנסייה אאוסביוס מכנה אותו, בשמו של אוריגנס, שהיה גם הוא אב כנסייה, בשם יווני שנוטים לתרגמו בערך ל: "שרי בני עם ישראל". במקור אחר מצוין ששמו המקורי של הספר היה "ספר בית סרבני אל", כנראה תרגום לשם המשמרת יהויריב, שממנה יצאו החשמונאים, ובמטרה לשבח אותם על מלחמתם בשם אלוהים. השם הזה מקבל אישור בכתב יד מהמאה ה11, שכותרתו "ספר הסרבנות של המקבים".
החוקרים חלוקים על זמן כתיבת הספר. היו שקבעו שהספר נכתב בתקופה שבין שלטון ינאי לכיבוש פומפיוס, אך באותם ימים התחולל מאבק בין כיתות הצדוקים והפרושים, ובספר אין כל רמז לכך. רוחו של הספר, רוח של ניצחון וגבורה והעובדה שהמחבר מראה חיבה רבה לרומאים, מוכיחה מעל כל צל של ספק שהספר נכתב לפני הכיבוש הרומי. ככל הנראה, הספר נכתב בסביבות שנת 120 לפנה"ס, בראשית ימי שלטונו של יוחנן הורקנוס, שבעלייתו לנשיאות מסתיים הספר ואין שום זכר לכיבושיו ופעולותיו הדתיות.
גם זהותו של מחבר הספר לא ברורה לגמרי. החל בימיו של אברהם גייגר, נהגו לזהות את מחבר הספר כחבר בכת הצדוקים, אך לאור העובדה שהמחבר כותב, כנראה, בראשית תקופת שלטונו של יוחנן הורקנוס, כאשר היו הצדוקים רחוקים מן המלכות (בעוד שבספר הם מוצגים כנבחרי אלוהים לגאולת ישראל) רוב הסיכויים שזיהוי זה שגוי.
כיום נוטים יותר לזהות את המחבר עם הפרושים. ראשית, מסופר בספר שמתתיהו אישר ללוחמיו להתגונן בשבת, היתר שידוע לנו שהפרושים קיבלו, בעוד שלגבי דעת הצדוקים על כך אין לנו מקורות. בנוסף, מדגיש מחבר הספר שקיום המצוות בדת היהודית זהו עניין מרכזי, כדעת חברי כת הפרושים.
תוכן עניינים

1 . זהות המחבר ורקע כללי                                                         
2
2 . תוכן החיבור ומבנהו                                                                                  2

3 . מטרות החיבור וקהל היעד שלו                                                        3

4 . מקורות יניקה או השפעה                                                           4
5. חשיבותו בזמנו והשפעתו על דורות מאוחרים יותר                                                           4

6 . תולדות הספר וגלגוליו                                                                                                                                   4