הגורמים לחתימה על הסכמי לוקרנו

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4200
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

מבוא
היה נדמה זה כחזון אחרית הימים. מספר שנים קודם לכן כשנאם ראנאצו (Rantzau), שר החוץ הגרמני באולם המראות בורסאי (Versailles) וכמעט עורר מחדש את מלחמת העולם, לא שיערו היושבים בחדר ולו בחלומם הוורוד ביותר כי ראשי צרפת, בריטניה וגרמניה ישייטו להם בנחת על במימי מג'ורה כלא היו דברים מעולם. חזון זה הגיע לאירופה בדמותם של הסכמי לוקראנו ((Locarno.
הסכמי לוקראנו נידונו בעיירה לוקראנו שבשוויץ באוקטובר 19
5 ונחתמו רשמית בלונדון ב1 לספטמבר 1926.
הבולטים בחותמים על ההסכם היו הקאנצלר ושר החוץ הבריטי גוסטב שטרזמן (Gustav Stresemann) שר החוץ הצרפתי בריאנד (Briand) ושר החוץ הבריטי צ'מברליין (Chamberlain), שלושתם זכו על כך בפרס נובל לשלום ב1927. הזכייה בפרס זה מדגישה את הערכתו של העולם כלפי ההסכם, ראו בו הצלחה מסחררת. מדינאי העולם שאפו להחזיר את הקונצרט האירופי על כנו ועל כן ראו בהסכמי לוקראנו את השרביט המנצח, את מקל הקסמים. אם לסכם את תוכנם של ההסכמי בקצרה נוכל להבחין בנקל במגמה הבולטת של קבלת גרמניה חזרה אל חיק האומה האירופית. גרמניה תקבל מושב קבוע בחבר הלאומים בתמורה לשמירה על גבולות קבועים במערב והכרה בפירוז הקבע של חבל הריין. במילים אחרות ניתן לומר כי גרמניה מקבלת את כוחה ואת כבודה חזרה לאחר שהושפלה ונרמסה בהסכמי ורסאי.  השאלה עליה אנסה לענות בתרגיל זה הינה מה היו הגורמים המרכזיים לחתימת ההסכם? תחילה אציג את הרקע
ההיסטורי ואסקור בקצרה את מצבה של אירופה לאחר מלחמת העולם הראשונה  – אירופה אחרת מזו שהיתה קיימת עד עתה, אירופה רעבה וענייה הבטוחה כי שרדה את המלחמה האחרונה, המלחמה שבעקבותיה יבוא השלום.
הגורם הראשון לחתימה על הסכמי לוקראנו הינו הסכם ורסאי והשפעתו על גרמניה. בפרק זה אראה כיצד הסכם ורסאי השפיל את גרמניה והפשיט מעליה את כבודה. הגרמנים היו להוטים להציל את כבודם האבוד וחיפשו כל דרך אפשרית לעשות כן.
הגורם השני לחתימת ההסכם הינו הבעיה הגרמנית באופן בו נתפסה על ידי צרפת ובריטניה. הצרפתים, שהיו כה להוטים להקשות על גרמניה ככל שניתן בהסכם ורסאי המשיכו לחפש ערובה ביטחונית מהאיום הגרמני. הבריטים לעומתם, הבינו כי היד הקשה של הסכמי ורסאי עלולה להביא לתוצאות איומות.
הגורם השלישי והאחרון הינו השפעת האינטרס הכלכלי על חתימת ההסכם. המצב הכלכלי באירופה, בעיית הפיצויים הגרמנים והתערבותה המוניטרית של ארה"ב על ידי ועידת דוז שלא נתנה מענה מספק ויעיל לבעיה הכלכלית חייבו התערבות מחודשת ונקיטת דרך פעולה חדשה שתהיה מקובלת על כלל המדינות הנוגעות לעניין.
מסקנתי המרכזית היא כי הסכמי לוקראנו נכתבו ונחתמו בכדי להחזיר את מנגינת הקונצרט האירופי על כנה.
רשימת המקורות כוללת ספרים היסטוריים שנכתבו בסמוך לאירועים המתרחשים כמו גם ספרים שראו אור בשנים האחרונות. בנוסף, ישנו שימוש במאמרים מתקופות שונות גם כן ומאתר האינטרנט של אוניברסיטת YALE.
השתדלתי ככל האפשר לאזן בין מקורות בריטים צרפתים וגרמנים אך קיים מחסור במקורות מידע צרפתים וגרמנים בתרגום לשפה האנגלית, לכן ישנה הטיה למקורות בריטים.