הומוסקסואליות- סטיה חברתית או נורמה בחברה?

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4301
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

מבוא
עבודה זו באה לעסוק ביחס החברה העכשווית, המודרנית  לתופעת הומוסקסואליות.  הנושא :הומוסקסואליות והחברה, המקום: מדינת ישראל, הזמן: מסוף שנות התשעים ועד היום , עידן ה"יציאה מהארון" של הומוסקסואלים והלסביות בישראל בפרט ובכל העולם כולו בכלל.
הומוסקסואליות ידועה משחר ההיסטוריה , אך רק בעת האחרונה היא הופכת בתהליך  איטי והדרגתי  מסטייה חברתית לנורמה חברתית. תהליך  ה"מטמורפוזה"  הזה  של הפיכתה של התופעה  הינו תהליך שהחל לרקום עור וגידים לפני מספר לא רב של שנים  וכעת אנו נמצאים במערבולת התהליך והעדות החזקה ביותר והאקטואלית ביותר היא  שני אירועים מרכזיים  מהחודש האחרון . ממש בעת כתיבת עבודה זו  השיח הציבורי  נסב סביב "מצעד הגאווה" או מצעד המריבה בשמו הפרקטי יותר וסביב נושא הכרת משרד הפנים בזוגות של הומוסקסואלים ולסביות  אשר נישאו בחו"ל כנשואים רשמית ומוכרים על ידי משרד הפנים הישראלי, קרי , המדינה .  בעצם הכנת עבודה זו , אף שאיננה עבודת מחקר, ניתן לראות תהליך מובהק, מעשי וממשי לתהליך זה . בחינת התופעה מאפשרת  לראות את   הקושי שניצב  לנגד עיניו של האדם  ההומוסקסואל בד בבד עם החזון  והמעשים לחברה פתוחה ומקבלת יותר. אם בעבר אוכלוסיית ההומוסקסואלים הייתה על תקן נרדפים בדומה לשחורים והיהודים (קלרק,1989), הרי שאט-אט מוסרת מהם התדמית הזו  בעקבות מחקרים בגין סיבות ביולוגיות , הכוונה למחקרים המעידים על השפעתה הניכרת של הגנטיקה , חברתיות   (הכול מותר, הכול חופשי ). זאת במקביל  למחקרים ומודלים בתחום הפסיכולוגיה שבהם ההומוסקסואליות מקבלת מעמד נורמטיבי יותר. כדוגמא מובהקת לכך ניתן לראות את ביטול ערך ההומוסקסואליות מספר  מיון של מחלות הנפש האמריקאי ה-DSM(קריגר,לוי,1996).
כמו כן לטכנולוגיה והתפתחות גלובאלית ישנה השפעה מכרעת : אירועים, דעות, פרשנויות ומצבים חברתיים עוברים במהירות השיא מיבשת ליבשת וממדינה למדינה – כל העולם כולו הפך לכפר גלובאלי אחד . כידוע , נורמה הינה תלוית זמן , תקופה  ,מקום  וחברה ו/או תרבות  וככזו ניתן לראות באופן מובהק את חדירתה לחברות ותרבויות השונות. בעבודה זו יוקדש חלק נכבד  לצבא, צה"ל , המהווה ראי של החברה הישראלית , כור ההיתוך המכיל רבדים שונים ומגוונים של כל מרכיבי האוכלוסייה בארץ – עולים חדשים, בני העדות השונות,  בעלי רמות השכלה ומצב סוציו- אקונומי שונה , עירוניים, בני קיבוצים ומושבים וכו'. ככזה הוא מושפע כמובן מהשינויים החברתיים , אפילו עד לרמה של  שיני ו/או חקיקה חדשה בנוגע לזכויותיהם של הומוסקסואלים בצה"ל, לדוגמא ביטול הגבלות על גיוס וקידום בצה"ל . בפרק הראשון – תעסוק העבודה בעיקר בניתוח המושג  הומוסקסואליות , נראה תהליך והתפתחות  המושגים והמונחים של התופעה  ,נראה אבולוציה של התופעה והגדרותיה מתופעה של חולי, סטייה חמורה ומחלה והתפתחותה עד  למונחים של העדפות מיניות והתנהגות כמעט נורמטיבית כמו כן העבודה תיגע גם  בהשפעתה המכרעת של גישת התיוג  על קהילת ההומוסקסואלים ובכך יעסוק הפרק השני של העבודה , ידון בפחד של  הציבור הרחב  והסלידה   מ"הדבר הזה" ועל השפעת סטיגמה הרווחת בחברה  על הקהילה ההומוסקסואלית .
למרות המוזכר לעיל, מחקרים  שונים וביניהם  אילו הטוענים כי אין מדובר בדבר נרכש או "מדבק" אלא בתופעה בעלת שורשים גנטיים  – הומוסקסואלים מצליחים לשנות את מעמדם בתחומי חיים רבים . בכך יעסוק הפרק השלישי ואילו בפרק הרביעי של העבודה נדון בצבא כמשקף תרבות וערכי החברה  אשר גם הוא שינה את מדיניות הגיוס , קידום ותנאי השירות של חיילים הומוסקסואלים . המעגל  הוא  מעגל קסמים – צה"ל משקף את החברה  מושפע ממנה והחברה הישראלית אשר צה"ל הינו חלק בלתי נפרד מהווייתה  משפיע על החברה ומציב בפניה אתגרים לא מעטים בכל הנוגע לתופעת  ההומוסקסואליות .