תאור התמזגותה של הבתולה הנוצרית עם אלה פרה היספנית קדומה והפיכתה למקור הזדהות כל-מקסיקני

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 4795
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תקציר – הבתולה גוואדלופה הפכה לסמלה הלאומי של מקסיקו.
כיצד קרה שסמל נוצרי מיובא של הבתולה התמזג עם זיכרונה של טוננזין, אלה פרה-היספנית קדומה והפך מסמל כיבוש מנצר לסמל הזדהות כל- מקסיקני.
ראשי פרקים מבוא -1
רקע היסטורי : תהליך הדה טריטואליזציה פתיח: סיפור התגלותה של גוואדלופה לחואן דייגו על פי מיגל סאנצ'ז 
4
כוחם של סמלים  . 6
זיכרון קולקטיבי   . 6
גמישות סמלית    . 8
העברה סמלית     11
סינקריטיזם          13
התפתחות פולחן גוואדלופה 
14
התפתחות תנועות לאומיות-דתיות באמריקה הלטינית -… 16
סיכום          -.. 17
ביבליוגרפיה בשנת 1810 הדיחו מורדים מקסיקניים את הספרדים משלטונם במקסיקו.  המורדים המקסיקניים האמינו שהבתולה מריה, או בשמה המקומי "גבירתנו גוואדלופה" תומכת במאבקם ושימשה להם כמקור השראה וכסמל שסביבו הם התאגדו. כיצד הפך סמל נוצרי זה, אשר מקורו באייקון ספרדי מחבל קסטיליה ויובא לעולם החדש על ידי הספרדים עצמם למטרות שליטה מנטאלית באוכלוסייה הילידית, כפי שאפרט בהמשך, לחרב פיפיות כנגד שלטונם במקסיקו בייצגו את "רוחה של מקסיקו"?
מטרתה המרכזית של עבודה זו הינה לבחון את התפתחות הפולחן המריאני במקסיקו על מנת לנסות להבין כיצד התפתח פולחן זה, אשר יובא על ידי הכובש הספרדי למטרותיו הוא, לכדי סמל המזוהה היום עם מקסיקו בצורה כה עמוקה וכיצד סמל שליטה נוצרי זה, אשר בא לבסס את שליטת הספרדים במקסיקו הפך למקור השראה לזהות המקסיקנית ולסמלם של המתנגדים לכיבוש, אשר בשם הבתולה גוואדלופה הדיחו את הספרדים מן השלטון ב
1 810.
בעבודתי אבחן את נושא הדימויים והסמלים הדתיים במטרה לנסות ולהבין כיצד מקבלים סמלים את כוחם ומדוע.
במקריהן של טוננזין וגוואדלופה, אחקור את המשמעות שניתנה לסמליהן על ידי האינדיאנים והקריאולים במציאות של כיבוש נוצרי.
אשאל מה מייצגת גוואדלופה שמאפשר לאינדיאנים ולקריאולים במקסיקו להשליך עליו את צרכיהם הדתיים, הכלכליים והפוליטיים ולהופכה לייצוג החזק ביותר של "רוחה של מקסיקו".
עבודה זו בודקת את חשיבותה הסמלית של הבתולה גוואדלופה עבור ילידי מקסיקו, בהתמקדות על תפקידה כמסמלת את הזהות הלאומית המקסיקנית.  כיצד סמל הבתולה פוגש את צרכיהן של כל אחת מהקבוצות וכיצד הוא מתעלה מעל צרכי הקבוצות הספציפיים ליצירת מהות שהיא "כל מקסיקנית".
בכתיבת עבודתי נעזרתי רבות בספרו של פלורסקאנו "memory and myth, and Time in Mexico: From the Aztecs to Independence., אשר שימש כקו מנחה לעבודתי.
שאלת מחקר:
כיצד התפתח סמלה של הבתולה גוואדלופה למעמדו הנוכחי.
השערת מחקר:
סמלה של הבתולה התפתח מתוך התאמה לצרכיהם השונים והמגוונים של מאמיניה, בין אם צרכים אלה הינם דתיים, מעמדיים, כלכליים או פוליטיים.
בכדי לנסות ולהבין את התהליכים הסוציו-פסיכולוגיים הנידונים כאן אפתח את עבודתי בתיאור תהליך הדה טריטואליזציה בעולם החדש וכן אציג את המיתוס המקורי, סיפור התגלותה של גוואדלופה לחואן דייגו כפי שנכתב על ידי מיגל סנצ'ז, ולאחר מכן אעסוק בכוחם של סמלים ובתהליך הפקת משמעות חברתית מהם.