חטאם של משה ואהרן בפרשת "מי מריבה"

מקצוע
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5153
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

נושא העבודה : מהו חטאם של  משה ואהרן בפרשת מי מריבה ראשי פרקים לעבודה:
1.      הקדמה                                                                                            עמ'       3                     
2 .      מבנה פרשת מי מריבה והדרכים השונות להבנתה                          עמ'    4-8
2 .1 תיאורית העריכות
2 .2 תיאורית הרבדים
3 .      איזכוריה של פרשת "מי מריבה" במקומות נוספים בתנ"ך            עמ'     7-9
4 .      חטא משה ואהרן על פי פרשנויות שונות                                         עמ'  10-15
4 .1.           על פי הפרשנות המסורתית
4 .2.           על פי פרשני ימי הביניים
4 .3.           על פי הפרשנות המודרנית 5.      החטא ועונשו                                                                                  עמ'   16-20              5.1.      העונש וחומרתו 5.2.      הבעייתיות בנתינת עונש זה             5.3.      צידוק פסק הדין והקשר בין החטא ועונשו             5.4.      מדוע נענש גם אהרן
6 .      סיכום                                                                                               עמ'  21-22
7.      מערכי שיעור לבית הספר (כיתות ח')                                              עמ'   24-26
8 .      ביבליוגרפיה                                                                                     עמ'      27
הקדמה כאשר אנו קוראים את סיפור פרשת 'מי מריבה', שבספר במדבר כ' א'-יג', אין אנו מסיקים בבירור מה היה חטאם של משה ואהרן, חטא כזה הגורר עונש כה כבד – קשה לנו להבין איך יתכן שמשה ואהרן, אשר כל כך טרחו להוציא את בנ"י ממצרים והנהיגום במדבר ארבעים שנה לקראת כניסתם לארץ המיוחלת, יחטאו בו ולא יוכלו הם עצמם להיכנס לתוכה. ובכל מהו הקשר בין החטא ועונשו? הלא כלל אצלנו 'מידה כנגד מידה', והעונש חייב להיות מעין החטא, ומה הקשר בין החטא ועונשו במי מריבה לבין הכניסה לארץ ישראל? יותר קשה לנו להבין במה חטא אהרן עד כי צורף למשה באותו העונש?
חטאם של משה ואהרן לא צוין במפורש בסיפור זה, ואף לא באזכוריה השונים של פרשה זו במקומות אחרים במקרא, חוסר הבהירות שבנושא חשוב זה הביא יד חופשית לפרשני המסורת ולאנשי המחקר המודרני לפתח תיאוריות וגישות רבות ושונות לגבי חטאם של משה ואהרן, והסיבה שבגללה לא נכנסו לארץ ישראל.
בעבודתי זו אערוך סקירה קצרה בפרשנות המסורתית והמודרנית אודות חטאם של משה ואהרן, ענשם, והסיבה שבגינה לא נכנסו לארץ ישראל. בפרק הראשון אעמוד על מבנה הפרשה של 'מי מריבה' ועריכותיה השונות. בפרק השני אציג את המקומות הנוספים במקרא בהם מוזכרת פרשת 'מי מריבה' ואעמוד על הנופך החדש שנתווסף לנו מהם לגבי הסיפור בפרשת 'מי מריבה'. בפרק השלישי אציג את חטא משה ואהרן כפי שהוא מתבטא לדעותיו השונות והמגוונות בפרשנות המסורתי והמודרנית. בפרק הרביעי אעמוד על עונשם של משה ואהרן ועל המידתיות שבדבר אי כניסתם לארץ ישראל ובפרק החמישי אביא מערכי שיעור לתלמידי כיתות ח' בהם אעמוד על השוואה בין הכתובים על מנת שהתלמידים יבינו מה היה חטאם של משה ואהרן, וכן העונש אותו קיבלו על חטא זה.