ניתוח חברת YELLOW

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 8926

תקציר העבודה

מס"ד נושא עמוד
1 תקציר מנהלים
1
2 רקע אודות נושא העבודה
3
3 ניתוח חיצוני:
מגמות ותנודות בסביבה העסקית /שיווקית שבה פועלת הפירמה
4 זיהוי ואפיון הסביבות השונות
4 -6
מאפייני הכוחות הפועלים בסביבה
6 מאפייני התחרות בענף
6 מתחרים
6 -12
קהל הלקוחות והקונים וכושר המיקוח שלהם
1 3
ספקים וכוח המיקוח שלהם
1 3-14
איום של מוצרים/שירותים תחליפים
1 4
חסמי כניסה ויציאה בענף בו פועלת הפירמה
1 4-15
אטרקטיביות השוק
1 5
מודל  KSF
1 5
4 ניתוח פנימי:
מהות העסק, מטרות ויעדים של הפירמה
1 6-17
אסטרטגיה הנוכחית של הפירמה
1 8
משאבי הפירמה וניתוח SWOT
1 9-20 יתרון תחרותי של הפירמה
2 1
אפיון קו המוצרים של הפירמה ,השלב במחזור חיי המוצר ואסטרטגיית כיסוי שוק
2 1-23
אפיון מרכבי תמהיל השיווק האחרים מחירים הפצה ותקשורת
2 3-
5 5
הגדרה, ניתוח ואפיון הבעיה המרכזית באירוע
2 6
6 הגדרה, ניתוח ואפיון הבעיות המשניות באירוע
2 6
7
הגדרת חלופות לפתרון הבעיה המרכזית
2 6-27
8 ניתוח החלופות והערכתן עפ"י מודל פישביין
2 7-28
9
המלצה על חלופה ופיתוח טקטיקה שיווקית לחלופה הנבחרת
2 8-29
1 0 ביבליוגרפיה
3 0 עבודה זו עוסקת בענף חנויות הנוחות בתחום תחנות הדלק בישראל, כאשר ההתמקדות היא על רשת "Yellow".
 רשת Yellow הוקמה בשנת 1999, כחברת בת בבעלות מלאה של פז. סניפי הרשת המשתרעים על פני שטח 30-500 מ"ר פתוחים 7
ימים בשבוע במשך 24 שעות ביממה ברציפות. רשת חנויות הנוחות בתחנות הדלק של פז הינה הרשת הקמעונאית בעלת קצב הגידול הגבוה ביותר מכל רשתות הקמעונאיות. בשנתיים האחרונות  הגיעה ל-124 חנויות ועד סוף שנת 2006 מתוכננת פתיחתן של עוד כ-45 חנויות. Yellow מציעה מגוון פתרונות, שירותים ופינוקים "על הדרך": כריכים, מאפים, חטיפים, ארוחות מוכנות, סלטים, שתייה קלה (גם בבקבוקים משפחתיים), קפה לוואצה משובח, יינות, גלידות, מוצרי חלב ולחם ובנוסף ניתן למצוא ציוד מחנאות, תרופות ללא מרשם, שרות משיכת מזומן מהקופאי, הטענה דיגיטאלית של טלפונים סלולאריים, הטענת כרטיסי איזי פארק, תחנות מידע של ריקושט ומכירת כרטיסים להופעות ופסטיבלים. ובכך למעשה Yellow מאפשרת ללקוח, בין היתר, להיות ספונטאני, להחליט על טיול או פיקניק גם לאחר שיצא מהבית, לרכוש מוצרים וליהנות מהשירותים השונים בדרך, בכל שעה ומבלי לבזבז זמן יקר.
אחד הפורמטים החדשים שמפתחת הרשת הוא Yellow market, חנויות גדולות, על שטח של
5 0 מ"ר עם מגוון של 4,000 מוצרים לעומת כ-1,200 בחנויות הרגילות, המיועדות לקניות מתוכננות בהן ניתן למצוא מגוון מוצרים כגון ירקות במשקל, לחם שנאפה במקום, יינות, גבינות ובשרים. המרקט הראשון נפתח באבן יהודה לפני כחצי שנה ובשנה הקרובה ייפתחו עוד כ-5 סניפים. היקף מחזור המכירות של רשת Yellow הגיע בשנת 2005 לכ- 200 מיליון ₪. בחמש השנים הבאות מתכוונת החברה להשקיע בין 50 ל-100 מיליון שקל בשנה, בחנויות נוחות וההשקעה השנתית בתחנות הדלק ביחד עם החנויות תגיע לכ- 200 מיליון שקל. השחקנים העיקריים בשוק חנויות הנוחות הם פז עם  Yellow(כ-50% מנתח השוק), דור-אלון עם אלונית (כ-30% מנתח השוק), כאשר בשוק שחקנים נוספים קטנים יותר כגון דלק עם מנטה (כ-14% מנתח השוק) וסונול עם SO GOOD ( כ-6% מנתח השוק).
הבעיה המרכזית אותה בחרנו להציג הינה – שמירה על נתח השוק הקיים שלה לצד התחרות השוררת בשוק הן בין חנויות הנוחות השונות והן מול מכולות, סופרים שכונתיים ורשתות מזון גדולות.
החלופה בה בחרנו כיעילה ביותר היא מה שיצויין כחלופה א' – הקמת מועדון לקוחות לרשת. חלופה זו תבטיח לרשת קהל לקוחות נאמנים ובכך החברה תמשיך להיות המובילה בשוק תוך כדי מאמציה התמידיים לגייס עוד ועוד לקוחות חדשים שיהפכו עם הזמן ללקוחות נאמנים.
אנו מניחות כי הקמת המועדון ידרבן את הלקוחות להגיע לצרוך יותר מוצרים בחנויותיה על מנת לנצל את ההטבות, נקודות הבונוס והמבצעים העומדים לרשותם.