ניתוח ענף העיתונות בישראל ועיתון גלובס

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 14221

תקציר העבודה

עבודה זו מכילה כ-50 עמודים ובהם ניתוח של שוק העיתונות בישראל ושל עיתון גלובס בעבודה ניתן למצוא:
ניתוח של ענף העיתונות בישראל ניתוח חיצוני ניתוח פנימי של עיתון גלובס בעיות מרכזיות ובעיות משנה הגדרת חלופות וניתוחן המלצות וטקטיקה תקציר מנהלים הארוע עוסק בשוק העתונות היומית בישראל. בשוק זה ארבעה עתונים יומיים מרכזיים :
ידיעות, מעריב, הארץ וגלובס. מלבדם ישנם מספר עתונים קטנים יותר התופסים אחוזים בודדים מנתח שוק הקוראים כמו למשל יתד נאמן, הצופה, ג'רוזלם פוסט ועוד.
ענף העתונות נחשב כאחד ממקורות המידע והפרסום החשובים בארץ. סך ההוצאה לפרסום במשק עומד על 787
מיליון דולר,מזה שייך לעיתונים היומיים 50%. שוק העתונות נמצא בשנים האחרונות במיצוי שלב הבגרות במחזור חייו ובמגמת דעיכה שצפויה להמשך גם בעתיד.
הארוע מנתח את הסביבה התחרותית בענף ואת המגמות העיקריות שהן ריכוזיות שוק העתונות היומית בישראל. העתונים ידיעות אחרונות ומעריב נתפסים כ"העיתונים של המדינה" והם מחזיקים ברוב נתח השוק בענף כולו, על כן התחרות מאופיינת במלחמות עזות בין שני העתונים. בנוסף השפעת האינטרנט בשנים האחרונות על משקי הבית הפרטיים ועל עסקים הינה גבוהה מאוד. האינטרנט פגע באמצעי המדיה הוותיקים, ביניהם העתונות המודפסת. חלק גדול מהציבור הפרטי והעיסקי גולש באינטרנט יותר שעות ונחשף למידע חדשותי וכלכלי דרך אתרי האינטרנט על חשבון העיתונות המודפסת ומכאן המגמה של ירידה בחשיפה לעתונות המודפסת שצפויה להמשך גם בעתיד. העתונים זיהו את המגמה וכחלק מההתמודדות הקימו אתרי אינטרנט לכל עתון.
בארוע התמקדנו בעתון "גלובס". ניתחנו את הסביבה התחרותית החיצונית שלו, ולאחר מכן את החברה עצמה ע"י הניתוח הפנימי.
הבעיה המרכזית שעלתה בעתון "גלובס" היא גם בעיה ענפית של שוק העתונות –  מגמת ההתחזקות של האינטרנט על חשבון קריאת עיתונים יומיים. בחברה הישראלית חל שינוי בתועלות והטעמים של הצרכנים. היום הצרכן מחפש אחר מדיה המספקת לו את כל  המידע online, ברגע אמת וללא תשלום. בעיות נוספות שאתרנו הן מתחרים חזקים בשוק, העתון בכללותו נתפס כמדיה מיושנת ויקרה מאוד, התחייבות למנוי לתקופה מסויימת כלומר להיות "נאמן" לעתון הספציפי מהווה בעיה ללקוחות פוטנציאליים,בנוסף פניה לקהל מטרה מאוד מצומצם במגזר העסקי מכאן התפוצה המצומצמת ביחס למתחרים, כמו כן חוסר עניין במדורים הקיימים אשר חוזרים על עצמם בכל העתונים היומים.
על מנת להתמודד עם המגמה של ההתחזקות של האינטרנט על חשבון קריאת עיתונים יומיים, הצגנו שתי חלופות אסטרטגיות לפעולה. הראשונה היא שילוב של העמקת שוק לפלחי השוק הקיימים במגזר העסקי, אותם זיהינו כפוטנציאליים והחדרת מוצרים חדשים או/ו משלימים יעודיים לאותם פלחי שוק. השניה היא חדירה לפלחי שוק חדשים באופן מבודל. המטרה הינה להעמיק את אסטרטגיית ההגוונה בכניסה עם מוצרים חדשים מעולם האינטרנט לפלחי שוק חדשים, המהווים תתי קהל מטרה, הדור הצעיר יותר כמו למשל סטודנטים ותיכוניסטים בארץ ובחו"ל תוך שמירה על הלקוחות הקיימים.
בחנו את שתי החלופות ע"י ניתוח איכותי בו הצגנו את היתרונות והחסרונות של כל חלופה, וניתוח כמותי על פי מודל פישביין. הקריטריונים אותם שקללנו במודל הם: עלויות ביצוע נמוכות, תמהיל מוצרים רחב, אפקטיביות לטווח הארוך, קלות הביצוע, זמן ביצוע קצר, תרומה לטווח קצר והזדמנויות לפיתוח בעתיד. גם מהניתוח האיכותי וגם מהניתוח הכמותי עולה כי קיים יתרון לאסטרטגיה השניה – חדירה לפלחי שוק חדשים באופן מבודל.
הטקטיקה בה בחרנו להתמקד היא קמפיין פרסומי נרחב "העולם שייך לצעירים". כמו כן שימוש ביח"צ והפקה של ארוע השקה. בנוסף לבצע שת"פ אסטרטגיים במטרה לשלב את הדור הצעיר בכנסים וארועים כלכליים שונים בארץ ובחו"ל. כמו כן נשלב קידום מכירות, מתן הנחה ישירה ועקיפה, במטרה לאפשר לקהל מטרה להתנסות במוצר החדש "גלובס של הדור הבא" לסטודנטים או צעירים באינטרנט.
תוכן עניינים
מספר עמוד נושא
2 -3
תקציר מנהלים
4 תוכן עניינים
5-6
רקע
7-28
ניתוח חיצוני של ענף העתונות
2 9-31
אספקטים נוספים בשוק העתונות
3 2-37
ניתוח פנימי – עתון גלובס
3 8
בעיה מרכזית
3 8
בעיות משנה
3 9-44
הגדרת חלופות וניתוחן
4 5-46
המלצה וטקטיקה
4 7-52
נספחים