עבודת סמינר בנושא גורמים להתמכרות לסמים בקרב בני נוער,

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 11185
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

1 .  מבוא : בשנה האחרונה נפתחו בישראל עשרות סדנאות לגמילה מעישון סיגריות . המיוחד בסדנאות אלו, הוא שהן מיועדות לבני נוער בין הגילאים 14עד 18 בלבד ושהן מתקיימות לא אחרת מאשר במסגרת בתי הספר התיכוניים. מחקרים רבים בשנים האחרונות הראו כי אחוז בני הנוער המעשנים בישראל הוא גבוה.
מתוך דוח של שר הבריאות. על עישון בישראל בשנים 2002 עד 2003, עולים הנתונים הבאים :
גיל העישון בארץ הולך ויורד וכ 75% מהמעשנים החלו לעשן כבני נוער. הגיל הממוצע לתחילת עישון הוא 13.3 שנה.    מתוך דוח דומה של השנים 2003-2004 עולה כי :
כ- 28% מבני הנוער בישראל התנסו בעישון סיגריה. 8.2% מבני הנוער בכיתות ו', ח' ו- י' מעשנים לפחות פעם בשבוע. עם עליית הגיל עולה הכמות כחמישה אחוז מבני הנוער בישראל מעשנים לפחות פעם ביום. ממוצע הסיגריות למעשנים אלו גבוה מ- 12.
רק מחצית מבני הנוער שנשאלו ענו בחיוב לשאלה האם הם מעוניינים להפסיק לעשן.
כאשר קראתי את הנתונים בנוגע להרגלי העישון של בני נוער, תהיתי מדוע כל המחקרים הנוגעים לתופעת זו, עורכים חלוקה על בסיס מגדרי, אקונומי ומגזרי, אולם אף לא אחד מהם בודק את ההבדלים בהרגלי העישון ובגורמים להם בקרב בני הנוער בעיר ובקיבוץ. מדוע סדנאות גמילה לבני נוער מופיעות בתיכונים בעיר, אך לא בקיבוצים? האם הנתונים שנמצאו בדוחות יהיו זהים במידה ונבצע הפרדה בין השניים?  מטרת המחקר היא לענות על השאלה : מהם הגורמים להתמכרות לעישון סיגריות בקרב בני נוער בעיר ובקיבוץ? בהמשך לשאלה המרכזית אעלה שתי השערות: א.      תופעת העישון וההתמכרות לניקוטין נפוצה יותר בקרב הנוער הקיבוצי מאשר העירוני.
ב.       הגורמים להבדלים בהרגלי העישון הם גורמים חברתיים ומאפיינים סביבתיים. (כאשר הכוונה היא לסביבת המחייה העירונית לעומת הקיבוצית).
בעבודה זו יוצג ראשית הפרק התיאורטי, הדן בתהליכי סוציאליזציה והשפעתם על פעולות סוטות של היחיד. הפרק יחולק באופן הבא : ראשית יוצגו תיאוריות כלליות של סוציאליזציה, לאחר מכן יוצגו תיאוריות של סטייה המתייחסות לקשר בין סוציאליזציה והגדרות של סטייה ולבסוף, אתמקד בתיאוריות נקודתיות מעולם התוכן של צריכת חומרים ממכרים על ידי הצגת קריטריונים להתמכרות לניקוטין וגורמים חברתיים כמשפיעים על הרגלי הצריכה. בחלק השני של העבודה, יפורטו השיטות המתודולוגיות בהן השתמשתי במהלך המחקר. החלק שלישי יציג ניתוח של ממצאים ומסקנות  העולות לגבי הרגלי צריכת הסיגריות של בני נוער בעיר ובקיבוץ . לבסוף יוצג הסיכום ותוצענה הצעות למחקר עתידי.