היווצרות הסטריאוטיפ השלילי של הדימוי היהודי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2005
מספר מילים 10909
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

היווצרות הסטריאוטיפ השלילי של הדימוי היהודי עבודה סמינריונית בקורס: אנטישמיות במאה ה – 19
מס' קורס: 10305
מגיש העבודה: מס' הסטודנט: כתובת: טלפון: נייד: תאריך הגשת העבודה: נובמבר 2005
פרק           תוכן העניינים                                                                                    עמוד
1 .                  מבוא                                                                                              3-4
2 .                  הסטריאוטיפ ומקורותיו                                                                   5-11
3 .                  מהו הסטריאוטיפ היהודי ?                                                               12-17
4 .                  התגבשות דמותו של הסטריאוטיפ היהודי                                          18-23
5.                  השפעתו של הסטריאוטיפ היהודי על החברה באירופה                                    24-32
6 .                  סיכום                                                                                             33-35
7.                  נספח: קריקטורות אנטישמיות מהמאה ה- 19                                          36
8 .                  ביבליוגרפיה                                                                                                            37
מבוא
ברוב חלקי תבל ובכל תקופות ההיסטוריה שררו בקרב קבוצות אנשים דעות קדומות כלפי קבוצות אחרות. ברוב רובם של המקרים גררו אחריהן הדעות הקדומות אפליות; מעשי קיפוח כלפי אנשים מסוימים על לא עוול בכפם, וכך הפכו למקור סבל ואי הבנות. אין עדיין הבנה מספקת לגבי גורמיהן או אף תוצאותיהן של דעות קדומות: ההבנה היא לרוב שטחית ובודקת רק את הנראה לעין. נראה כי אפילו אנשי מדע לא חקרו אותן במידה מספקת כדי לגלות את סיבותיהן העמוקות, אם כי מפעם לפעם הגיעו לגילויים מפתיעים ולסברות המעוררות מחשבה רבה. מחוץ לתחומם של מדעי החברה הקיימים, אצל רוב בני האדם קיימים מושגים מוטעים לגבי העניין, מושגים אשר תכופות הינם בעצמם תוצאות של דעות קדומות ולעתים צופנים בחובם נזק רב למחזיקים בהם.
במשך מאות בשנים הציגו את היהודי כדמות שלילית. כדי להיווכח בכך די להסתכל על קריקטורות שונות של יהודים במשך הדורות. תמיד רואים את היהודי בצורה המפלצתית ביותר – שטן בעל קרניים, זנב, רגלי חמור ועיוותים אנושיים אחרים. עוד מתקופת ימי הביניים דמות זו הפכה לסטריאוטיפ  של יהודי שהוחרם והושפל, סטריאוטיפ המציג את היהודי כבעל כוחות נחותים ושליליים אותו מצא לפניו העולם המודרני.
הכנסייה הנוצרית הייתה הראשונה שעיצבה את דמות האדם הנחות על פי צו אלוהי כביכול החושב כי זהו הצו הקובע שעל פיו יש להשאיר את היהודי במצבו המושפל. הכנסייה נטלה מהיהודי את צלמו האנושי ובכך נטלה חלק בהתפתחויות ההיסטוריות העתידיות לבוא שניתן לפגוע ביהודי כאדם וביהודים כעם. אין בכוונתי להטיל את האשמה על הכנסייה בלבד, אך ידה במצבם של היהודים הוא רב.
רבים מן המחקרים העוסקים בנושא זה סובבים סביב הכנסייה כיוצרת הסטראוטיפ השלילי של היהודי, כנסייה שמרנית הכבולה בדת ואילו בתקופה של חשיפת החברה להשכלה שטיפחה תקווה כי המצב ישתפר, אכזבה מכל ויצרה את הנורא מכל שאנו עדים לו – מלחמת העולם השנייה.
הנושא שבו בחרתי לעסוק בעבודה סמינריונית זו הינו על היווצרות הסטריאוטיפ השלילי של הדימוי היהודי בסגרת החוג  "האנטישמיות של המאה ה- 19" של האוניברסיטה הפתוחה.
  בקורסים נוספים שלמדתי במסגרת לימודי לתואר הראשון השייכים לחוג ההיסטוריה, נתקלתי רבות בתופעת הסטריאוטיפ היהודי. תופעה זו מעניינת אותי באופן אישי ומסקרנת אותי יותר בבואי לבחון את הקשר בין התפתחות הסטריאוטיפ השלילי על היהודי בחברה האירופאית למצבם הסופי בגרמניה הנאצית. בעבודה זו אתמקד באופן שבו חברה אחת יכולה לפתח סלידה מחברה אחרת ולדחוק אותה לשוליים עד לכדי נקיטת אמצעים קיצוניים להעלמתם.
שאלת המחקר: מהם תהליכי ההבניה של הסטריאוטיפ היהודי בחברה האירופאית נוצרית, וכיצד הוא בא לידי ביטוי במאה ה- 19?
השערת המחקר:
החל מהעת העתיקה החל להתגבש סטריאוטיפ על דמותו של היהודי, סטריאוטיפ שלילי שדחק את אותו לשוליים כל פעם מחדש. לאורך כל ההיסטוריה אנו מוצאים מתחים ומאבקים בין הנצרות והיהדות הידוע כשנאת ישראל, אולם בעת החדשה אנו רואים את האנטישמיות המופנית כלפי עם ישראל. בחיבור זה אנסה להראות כיצד היווצרותו של הסטריאוטיפ השלילי על היהודי לעולם לא חדל מלהתגבש ולהתעצם עד לכדי עליית האנטישמיות במאה ה-
1 9 שהובילה את הנאצים לפעול במאה ה- 20.
בחיבור זה אנסה להציג את הרעיונות והאמצעים שסייעו לחברה האירופאית להפיץ את הסטריאוטיפ היהודי השלילי תוך דבקות במטרה לקיים את חוק הנצרות, תוך כדי דיון במקורות הסטריאוטיפ, ממנו להוציא את תהליך ההבניה של הסטריאוטיפ היהודי והתגבשותו בחברה הנוצרית באירופה, ולבסוף אנסה לבחון את כיצד השפיע הסטריאוטיפ היהודי על החברה האירופאית במאה ה – 19.  מבנה העבודה:
א.      בפרק הראשון אסקור את הסטריאוטיפ ומקורותיו.
ב.      בפרק השני אסקור את הסטריאוטיפ היהודי.
ג.        בפרק השלישי אסקור את התגבשות דמותו של הסטריאוטיפ היהודי.
ד.      בפרק הרביעי אסקור את השפעת הסטריאוטיפ היהודי על החברה הלא יהודית באירופה.
ה.      פרק האחרון אסכם את דברי ואנסה להגיע למסקנה שתאיר את הנושא בצורה ברורה.
כולי תקווה כי העבודה תעניין את הקורא, לפחות כמו שעניינה אותי.