דיסנילנד פריז – אסטרטגיה שיווקית למוצר תיירותי

תקציר העבודה

האתר דיסנילנד פריז, לשעבר יורודיסני, נפתח על פי Cooper et al (1998) בשנת 1992 אך לא זכה להצלחה המיידית לה ציפו. על פי Yale (1998) עד לרגע פתיחתו הוכפלו עלויות ההקמה והוערכו בכ-
3 .4 מיליארד ליש"ט. באותו זמן אירופה סבלה ממיתון כלכלי, כך שהביקוש לדמי הכניסה הגבוהים באתר היה נמוך. על פי Cooper et al (1998) ההפסדים המצטברים בסוף שנת 1993 עלו על מיליארד דולר. המצב לא השתפר בשנת
1 994 כאשר יורודיסני דיווחה על הפסד של 317 מיליון דולר עד סוף ספטמבר ועל שיעור נוכחות נמוך ב- 10% מזה שהושג ב- 1993. רק בשנת 1995 הושג לראשונה רווח, זאת לאחר שדיסני מינתה הנהלה בכירה צרפתית אשר יזמה התפתחויות מרכזיות. הבעיה העיקרית של יורודיסני היתה בתכנון שיווקי לקוי ובהנחות ותחזיות לא נכונות.
לכן, קיים צורך בתכנון פיננסי ושיווקי באופן מקצועי בכדי שהפארק ימשיך להיות רווחי ויצליח בשוק האירופי. בהיצע הגובר של מוצרי תיירות והגלובליזציה של תעשיית התיירות, הקשרים בין תהליך תכנון השיווק האסטרטגי ותפקידי השיווק בסביבה העסקית התחרותית העולמית הינם בעלי חשיבות עצומה. בעבודה זו, נבחן את המקרה של דיסנילנד פריז מנקודת מבט של ייעוץ עסקי, על סמך מידע שנתקבל ומידע נוסף שאותר. העבודה תעשה במבנה של דוח אשר יזהה את השפעותיהן והצלחתן של האסטרטגיות הנוכחיות ויציג המלצות וחלופות אפשריות. הדוח יתחלק לשלושה פרקים: הפרק הראשון יציג סקירה סביבתית, הפרק השני יבחן את היתרונות התחרותיים של האתר ובפרק השלישי יבוצע ניתוח ביקורתי של שיטות השיווק. מטרת הדוח להעריך את תפקיד התכנון השיווקי האסטרטגי (והנושאים השוטפים בו) למוצרי תיירות.  תוכן עניינים
מבוא. 3
פרק 1 – סקירה סביבתית. 4
פרק 2 – יתרונות תחרותיים. 5
פרק 3 – ניתוח שיטות השיווק – ביקורת והמלצות. 6
סיכום ומסקנות. 8
רשימה ביבליוגרפית. 9
נספחים. 10 נספח 1 – הכוחות המניעים את התחרות הענפית (פורטר,
1 998) 10 נספח 2 – נוכחות בפארקי השעשועים הגדולים באירופה נכון לשנת 1994 (Yale, 1998) 11
נספח 3 – מפות מיקום וגישה – דיסנילנד פריז (מתוך www.disneylandparis.com) 12